Body of Lies

Regia:Ridley Scott
Roluri principale:Leonardo DiCaprio, Russell Crowe
Durata:128
Producător:Scott Free Productions
Premiera în România:28.11.2008

"Un ghem de minciuni" este un thriller a cărui acțiune se desfășoară în Orientul Mijlociu. Este vorba despre conștiinciosul agent american sub acoperire Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) care - într-un mediu de înșelătorii și trădări - îl caută pe liderul terorist, asemenea lui Osama, Al-Saleem (Alon Aboutboul). El primește ordine de la șeful său din CIA Ed Hoffman (Russell Crowe), care alternează îndatoririle de familie cu comunicările prin internet și celular, de viață și de moarte, cu Ferris, din casa lui din Virginia sau de la sediul CIA, unde el și echipa lui pot urmări acțiunile lui Ferris prin intermediul unor imagini aeriene, pe ecrane largi.

Hoffman îl însărcinează pe Ferris cu operațiunile secrete americane din Aman, Iordan, unde el va pune în curând la cale un plan pentru a-l ademeni pe Al-Saleem, creând o falsă organizație teroristă care ar putea să forțeze ținta lor să se dezvăluie pe sine. DiCaprio afișează obișnuita lui dedicare și transmite în mod convingător șovăiala lui în a duce la îndeplinire ordinele adesea insensibile ale lui Hoffman, precum și respectul lui pentru cultura Orientului Mijlociu, prin folosirea limbii de aici și prin crescânda lui afecțiune față de asistenta medicală iordaniano-iraniană (încântătoarea actriță iraniană Golshifteh Farahani). Această poveste de dragoste este prezentată cu o castitate în conformitate cu obiceiurile locale.

Crowe, care s-a îngrășat pentru acest rol și are un bun accent sudist, face credibil personajul său uneori antipatic, cu un dispreț rece față de viața umană. La fel de puternic este britanicul Mark Strong, în rolul omului de legătură al lui Ferris pe plan local - elegantul șef al Serviciului Secret General Iordanian, Hani Saleem, care simte că poate avea încredere în Ferris, și își oferă ajutorul indispensabil, cu condiția nenegociabilă ca Ferris să nu îl mintă niciodată. Există multă acțiune violentă, incluzând explozii și împușcături, dar vărsarea de sânge este minimal arătată, și câteva scene de tortură sunt oribile mai mult prin ceea ce ne-am putea imagina decât prin ceea ce se arată de fapt pe ecran.

De-a lungul întregului film, există înjurături frecvente și din când în când blasfemii care, deși plauzibile pentru personajele în cauză, ar putea deranja. Scenariul încurajează înțelegerea umanistă a acelei regiuni instabile din punct de vedere politic și social. O scenă cheie în care sunt implicați Ferris, Hoffman și Al-Saleem arată cât de puțin înțelege Hoffman din obiceiurile regiunii. În același timp, însă, scenariul promovează respectul pentru provocările formidabile cu care se confruntă o organizație precum CIA pe un teren atât de neexplorat din punct de vedere fizic și psihologic.

Filmul conține scurte dar explicite imagini cu violență, tortură și proceduri medicale, mult limbaj necizelat și blasfemii, și câteva expresii sexuale directe. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.