Regia:Baz Luhrmann
Roluri principale:Nicole Kidman, Hugh Jackman
Gen:Aventuri, Dramă, Război, Western
Durata:165
Producător:Bazmark Films
Premiera în România:02.01.2009

Filmele romantice și (în același timp) de aventură au devenit o raritate, astfel că iubitorii genului vor accepta cu bucurie să își dea trei ore pentru "Australia". Filmul se desfășoară înainte și după bombardamentul de la Pearl Harbor, având-o în centru pe Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman), o văduvă englezoaică ce preia turma de vite a soțului ei. Nu durează mult până când se îndrăgostește de un fermier cunoscut simplu ca Drover (Hugh Jackman). El este angajat să o escorteze la proprietatea ei, Faraway Downs, iar mai apoi ea îl convinge să o ajute cu animalele împotriva rivalului Neil Fletcher (David Wenham), care e evident că a avut o legătură cu moartea soțului ei.

Povestea este narată cumva în plictis de altfel plăcutul tânăr de 13 ani Brandon Walters, care joacă rolul unui jumătate aborigen, jumătate caucazian, pe numele lui Nullah. Deși Sarah mărturisește că nu se simte prea bine în preajma copiilor, când băiatul își pierde în mod tragic mama, instinctele ei materne ies la suprafață. Nullah este călăuzit de un șaman aborigen pe numele lui King George (David Gulpilil), care veghează asupra lui de departe, oferind uneori mijlociri "magice" când băiatul dă de necaz, încurajându-l să își folosească propriile forțe - ca atunci când stă pe marginea unei prăpastii în fața unei vite panicată, el reușind să oprească cireada prin ceea ce pare a fi o putere mentală. (Mânuirea naturii de către aborigeni este aici cumva înrudită cu cea atribuită nativilor americani în western-urile moderne.)

Regizorul și co-scenaristul Baz Luhrmann ne oferă o poveste a cărei prim scop pare a fi să aducă un omagiu epopeilor și western-urilor, printr-o poveste de dragoste de modă veche, beneficiind de o distribuție atrăgătoare. Kidman și Jackman fac o pereche reușită și transformările prin care trec sunt credibile. Ne-am putea ușor imagina acest film jucat de Deborah Kerr și Robert Mitchum, acum câteva decenii, cu un scenariu mai logic și mai coerent. Și totuși, fundalul istoric este chiar interesant. Evacuarea forțată a copiilor de rasă mixtă, scoaterea lor din mediul indigen, "re-educarea" lor, sunt părți de istorie mai puțin cunoscute spectatorilor de film. Deși sunt preoți implicați în aceste practici nefericite, ei sunt prezentați ca fiind sincer interesați de binele copiilor. Victimele acelor vremuri sunt cunoscute acum ca "generațiile furate".

Și bombardamentul din 1942 asupra orașului Darwin, avanpostul teritoriilor din nord, de aceeași flotă care a atacat Pearl Harbor, este viu redată. Prin modul în care prezintă personajele indigene, filmul se constituie și într-o pledoarie pentru toleranța rasială. Sexul, limbajul și elementele violente sunt în mod remarcabil ținute sub control. Exceptând o scenă de dormitor cu Sarah și Drover și câteva cuvinte spuse la nervi de Jackman, când un barman refuză să îi pună băutură unui însoțitor aborigen, filmul e la fel de curat ca anul din anii 1950.

Filmul conține violență moderată, relațiile non-maritale cu o scurtă întâlnire sexuală fără nuditate, o expresie necizelată și misticism aborigen; este acceptabil pentru tineri mai mari. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.