Regia:Ethan Coen, Joel Coen
Roluri principale:Brad Pitt, George Clooney
Gen:Comedie, Dramă
Durata:96
Producător:Working Title Films
Premiera în România:31.10.2008

Frații Coen - Joel și Ethan - se dovedesc a fi extrem de versatili, și "Citește și arde" este foarte diferit de sumbrul lor câștigător de Oscar de anul trecut, "Nu există țară pentru bătrâni". Nu pentru că nu ar exista și aici un ton mai întunecat, ci pentru că este vorba în principal de o inteligentă comedie. Povestea se învârte în jurul a doi nefericiți angajați la o sală de fitness din Washington - Linda Litzke (Frances McDormand) și Chad Feldheimer (Brad Pitt) - care găsesc memoriile fostului analist al CIA - acum concediat - Osborne Cox (John Malkovich), pe un CD de calculator.

Ei cred că se află în posesia unor informații secrete cu care l-ar putea șantaja pe Cox cerându-i bani, și după ce eșuează în această direcție, încearcă să vândă CD-ul rușilor. Toate personajele sunt niște ratați. Linda tânjește după iubire, și speră ca o operație cosmetică radicală să îi îmbunătățească mult înfățișarea. Își petrece zilele căutând pe Internet pretendenți potriviți, ignorând faptul că șeful ei, Ted Treffon (Richard Jenkins), este total îndrăgostit de ea. Cox este un alcoolic înrăit a cărui soție autoritară, Katie (Tilda Swinton), îl înșeală cu șeriful federal Harry Pfarrer (George Clooney), un bărbat căsătorit.

Imediat ce află că soțul ei și-a pierdut slujba, Katie aleargă la un avocat specialist în divorțuri, pentru a se elibera în vederea începerii unei noi vieți alături de Harry. Dar acesta, un fustangiu cronic, care nu este nici el străin de siturile web de întâlniri amoroase, știe foarte bine ce mână de fier are Katie, și se hotărăște să scape de ea. Toate aceste personaje ajung în cele din urmă să interacționeze în moduri surprinzătoare și explozive. Frații Coen au scris un scenariu extrem de inteligent, și l-au regizat pe măsură. Distribuția de primă mână, dintre care unii sunt veterani ai filmelor lor anterioare, dezvăluie surprinzătoare veleități comice, la fel ca și bine aleșii actori din rolurile secundare.

McDormand și Pitt, în particular, fac o neprețuită pereche comică, în tentativa lor de a deveni șantajiști. Paranoia crescândă a lui Clooney, pe măsură ce circumstanțele situației lui scapă de sub control, este inspirat redată, ca și adorarea de către Jenkins a angajatei lui, disperarea lui Malkovich și stilul glacial al lui Swinton. Scenele de sex și de violență deschise sunt minimale, dar mulți ar putea fi deranjați de limbajul dur al filmului, care din păcate include câteva blasfemii deosebit de puternice.

Filmul conține multe înjurături și câteva blasfemii; două scene scurte cu violență, dintre care una oribilă; relații sexuale nemaritale sugerate; o glumă cu caracter sexual. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.