Regia:Peter Segal
Roluri principale:Steve Carell, Anne Hathaway
Gen:Acțiune, Comedie, Crimă
Durata:110
Producător:Mosaic Media Group/Mad Chance/Callahan Filmworks
Premiera în România:11.07.2008

Scăpați de Smart este o transpunere pe marele ecran a îndrăgitei serii de televiziune din anii 1960, creată de Mel Brooks și Buck Henry. Steve Carell a moștenit rolul agentului secret Maxwell Smart imortalizat de Don Adams, și se potrivește perfect acestui rol. Când neîndemânatic, când inteligent, Carell ne face să îndrăgim de-a lungul întregului film personajul său. În rolul frumoasei Agente 99, partenera neîncrezătoare a lui Max, ce a aparținut Barbarei Feldon, o întâlnim pe Anne Hathaway, care se potrivește bine cu Carell.

Scenariul lui Tom J. Astle și Matt Ember ne arată cum Max devine agent după ce a lucrat ca analist pentru CONTROL, agenția dedicată luptei împotriva sindicatului crimei cu numele KAOS. Deși Max își dorea mult această promovare, și și-a luat examenul cerut, nu a ajuns până acum agent deoarece șeful CONTROL (Alan Arkin) nu dorea să piardă un bun analist. Totul se schimbă atunci când KAOS aproape distruge sediul CONTROL, și compromite identitățile agenților săi din lumea întreagă.

După ce a trudit în umbra impunătorului Agent 23 (Dwayne Johnson), Max primește în cele din urmă numirea. Completează personalul de la CONTROL doi inventatori de gadgeturi, Bruce (Masi Oka) și Lloyd (Nate Torrence), și agenții 91 (Terry Crews) și Larabee (David Koechner). Max și 99 sunt trimiși în Rusia pentru a se confrunta cu șeful Siegfried (Terence Stamp), cu acolitul lui, Shtarker (Ken Davitian), și cu ucigașul profesionist Dalip (Dalip Singh).

Regizorul Peter Segal echilibrează cu dibăcie acțiunea, comedia și sentimentele. Există o ușoară satiră politică, James Caan interpretând rolul unui președinte american nu prea diferit de cel actual. Nu există elemente sexuale fățișe, și secvențele de acțiune, cum ar fi aceea cu Max, 99 și Dalip într-o lungă cădere liberă dintr-un avion, nu sunt niciodată sângeroase; și nici comedia nu este vulgară sau de prost gust. Există o frumoasă camaraderie între agenții CONTROL, și chiar un moment amuzant de legătură între Max și temutul Dalip.

Totuși, o parte a limbajului, a secvențelor comice și a aluziilor sunt adulte prin natura lor, și i-ar putea exclude de la vizionare pe spectatorii mici, deși poate aluziile nu le vor înțelege. Până în punctul lui culminant, cu un atac perfid programat pe notele Odei bucuriei a lui Beethoven, filmul are o acțiune remarcabilă, fără să restrângă însă râsetele.

Filmul conține multă acțiune violentă comică incluzând ucideri, ușoare referințe sexuale, limbaj și expresii necizelate, un gest vulgar și o scenă scurtă cu nuditate masculină parțială; poate fi acceptabil pentru adolescenți mai mari. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.