Regia:Edward Zwick
Roluri principale:Tom Cruise
Gen:Acțiune, Aventuri, Dramă
Durata:144
Producător:Cruise-Wagner Productions, Warner Bros.
Premiera în România:06.02.2004

Un veteran al Războiului Civil american se luptă pentru propriul suflet și pentru cel al unei națiuni în drama epică regizată de Edward Zwick și intitulată "Ultimul Samurai". Filmat cu o mare atenție la detaliile istorice, spectatolul Estul-întâlnește-Vestul are în centru povestea unui om în căutarea liniștii interioare. Din păcate, deși filmul vorbește mult despre onoare, el prezintă războiul într-o manieră mai degrabă romantică și nerealistă.

Acțiunea se petrece în 1876 și îl are ca actor principal pe Tom Cruise în rolul căpitanului Nathan Algren, un fost soldat care a participat la Campaniile Indiene, în urma cărora a rămas deziluzionat, speriat, fără perspective de viitor. Viața i se schimbă însă odată cu angajarea lui de către tânărul împărat al Japoniei (Shichinosuke Nakamura), care dorește de la el să antreneze o armată modernă pentru națiune. Ajuns în Țara Soarelui-Răsare, Algren descoperă că "armata" imperială este de fapt un batalion multicolor de țărani care se sperie de arme și nu sunt pregătiți moral pentru luptă.

În timp ce se ocupă de formarea lor militară, Algren descoperă că se află în mijlocul unei lupte pentru putere dintre doi oameni care caută să îl influențeze pe împărat. Pe de o parte este ministrul Omura (Masato Harada), un capitalist care, momit de interesele comerciale americane, încearcă să occidentalizeze țara și să ridice politica izolaționistă de 200 de ani a Japoniei. Împotriva lui se așează Katsumoto (Ken Watanabe), un general samurai care, împreună cu armata lui de luptători renegați, dorește să conserve tradițiile. Omura își dă seama că loialitatea lui Katsumoto față de împărat i-ar putea zădărnici planurile de modernizare, dar samuraiul nu are de gând să renunțe fără luptă.

Dorind cu disperare să suprime ultima redută rebelă a samurailor, Omura - fără să asculte de sfatul lui Algren - aruncă prematur în luptă armata împăratului. În ciuda avantajului armelor moderne, soldații imperiali nu pot face față samurailor, care, deși mai puțini la număr, au experiența războiului. În timpul luptei, Algren este capturat și dus în tabăra din munți a lui Katsumoto. Acesta, un om feroce dar în același timp un inteligent războinic-poet, cruță viața lui Algren și se arată mai interesat să își înțeleagă inamicul decât să lupte cu el.

Între captiv și cel care l-a capturat se dezvoltă rapid o afinitate spirituală: amândoi sunt sătui de luptă și totuși în mijlocul ei. Algren începe să își însușească codul cavaleresc "bushido", adică al războinicilor japonezi. Viața în acea tabără se dovedește a fi un adevărat balsam pentru sufletul său. Dar liniștea lui Algren dispare odată cu vestea că în absența sa, armata imperială a fost transformată într-o formidabilă mașină de luptă, susținută de un armament occidental. Algren alege să mai intre odată în luptă alături de samuraii pe cale de dispariție, chiar dacă aceasta ar putea fi ultima sa luptă.

Tom Cruise, care probabil își va face seppuku dacă va trebui să părăsească iar ceremoniile Oscar cu mâna goală, dă naștere unui personaj puternic, renunțând în parte la imaginea clasică promovată de Hollywood pentru un rol în care comunică mai mult, chiar și atunci când tace. Vizual, "Ultimul Samurai" amintește de filmele legendarului regizor japonez Akira Kurosawa. Filmul surprinde frumusețea naturală a peisajelor Japoniei. Iar luptele, deși extrem de sângeroase, sunt adevărate coregrafii.

Zwick nu apelează la computer pentru a genera scenele de luptă, ci le face în genul clasic. Ar fi fost însă mai bine dacă s-ar fi folosit de sabia de samurai a lui Tom Cruise pentru a mai tăia din cele peste două ore de film. Violența de film este un element esențial, necesar și nu introdus forțat. Dar modul de prezentare lasă de dorit: războiul este descris ca ceva eroic, în loc ca ceva tragic. Cu tot respectul pentru tradițiile altora, recurgerea la sinucidere în fața pierderii onoarei este ceva ce nu poate fi acceptat de către creștini.

Filmul ridică întrebări importante despre costurile pe care le presupune modernizarea, respectiv despre conflictul dintre progres și tradiție. Este greu de înțeles de ce filmul prezintă situația atât de în alb și negru: tot ce este din răsărit este bun (mai puțin Omura) și tot ce este din occident este rău (mai puțin japonizatul Algren); societatea apuseană este coruptă și inferioară din punct de vedere moral relativ la cea răsăriteană. Desigur, regizorul are motivele lui să urască occidentul, astfel că i s-ar putea pune aceeași întrebare care îi este pusă în film și lui Algren: "Ce ai cu oamenii tăi de îi urăști așa de mult?"

Datorită scenelor sângeroase de luptă, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.