Regia:Steven Spielberg
Roluri principale:Cate Blanchett, Harrison Ford
Gen:Acțiune, Aventuri
Durata:124
Producător:Lucasfilm Ltd.
Premiera în România:23.05.2008

"Indiana Jones și regatul craniului de cristal" marchează mult așteptata reîntoarcere a seriei de acțiune și aventuri și a îndrăgitului ei erou - la aproape 20 de ani după partea a treia, "Indiana Jones și Ultima Cruciadă" (1989). Amplasat în 1957, în mijlocul Războiului Rece, filmul începe cu titularul arheolog-profesor (Harrison Ford) fiind prins de ruși și dus într-o tabără militară undeva în deșert.

Agenta sovietică Irina Spalko (Cate Blanchett) este comandanta lor, avându-l alături pe Col. Dovchenko (Igor Jijikine). Ei încearcă să îl coopteze pe Indy să găsească anumite rămășițe mumificate ascunse de americani. Spalko speră ca acestea să o conducă spre așa-numitul Craniu de cristal al lui Akator, despre care crede că ar avea puteri paranormale. Jones evadează, deși la scurt timp după aceea trebuie să supraviețuiască unui test nuclear într-un orășel populat de marionete de plastic. Când se întoarce la munca lui de profesor la fictivul Colegiu Marshall, își pierde slujba din pauza paranoiei FBI-ului.

O vizită a tânărului Mutt (Shia LaBeouf) - un biciclist rebel care se dovedește a fi fiul fostei iubite a lui Indy, Marion Ravenwood (Karen Allen) - îl pune pe Jones pe urmele blegului profesor Oxley (John Hurt) și, desigur, ale craniului. Căutarea îi duce în exoticul Peru, unde aventura lor are loc în deasa pădure tropicală. Craniul este găsit destul de repede, dar apoi misiunea lor va deveni aceea de a-l duce acolo unde îi este locul. Ajutați de duplicitarul mercenar Mac (Ray Winstone), Spalko și agenții ruși sunt pe urmele lor.

Regizorul Steven Spielberg surprinde în mod extraordinar mult din spiritul filmelor anterioare, introducând și binevenite elemente noi. Ford este încă într-o formă fizică bună, Blanchett - brunetă de data aceasta - joacă bine în rol de răufăcătoare, iar personajul lui LaBeouf este în cele din urmă un tovarăș de nădejde, care ajunge să îl admire pe Indy. Părinții copiilor dornici să vadă filmul vor trebui să decidă dacă elementele semnalate ar putea fi problematice pentru copiii lor, dar lăsând la o parte cele câteva înjurături (fără blasfemii) și violența nesângeroasă, în ansamblu filmul nu ar trebui să ridice obiecții pentru a fi vizionat de persoane de la adolescenții mai mari în sus.

Filmul conține acțiune violentă intensă, câteva înjurături și sugerarea unei relații premaritale în trecut. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.