Roluri principale:John Travolta, Connie Nielsen, Samuel L. Jackson
Gen:Thriller
Durata:95
Rating:A-IV (R)
Producător:Phoenix Pictures
Premiera în România:23.01.2004

Atunci când lucrurile nu merg bine în Panama, într-o operațiune de antrenament a Forțelor Speciale, este chemat un fost polițist să afle unde sunt trupurile soldaților și ce s-a întâmplat. Astfel s-ar prezenta filmul de acțiune "Basic - Instrucția", regizat de John McTiernan, cel care a realizat și alte filme de același tip, de succes, precum "Die Hard" sau "Predator".

John Travolta, în rolul lui Tom Hardy, domină majoritatea scenelor în rolul de investigator al misterului, chemat de un fost coleg, col. Styles (Tim Daly). Hardy este chemat de fapt pentru a-l ajuta pe șeful poliției militare din Fort Claytor, cpt. Osborne (Connie Nielsen), care nu reușește să obțină prea multe informații de la cei doi supraviețuitori, Dunbar (Brian Van Holt) și Kendall (Giovanni Ribisi). Relațiile dintre Hardy și Osborne sunt tensionate de suspiciuni, primul fiind acuzat în trecut că a primit mită de la traficanții de droguri.

Dunbar cedează în final și povestește versiunea sa, despre sergentul West (Samuel L. Jackson), urât de toți pentru tratamentul pe care îl aplica celor șase soldați aflați în grijă, pe care i-a aruncat dintr-un elicopter în jungla din Panama în timpul unei nopți furtunoase. Conform lui Dunbar, sergentul a fost împușcat, ceea ce s-a trasnformat într-un incident armat, astfel că în final au scăpat doar doi, iar corpurile celorlalți au fost pierdute în ape. Kendall povește o istorie puțin diferită, care îl incriminează pe Dunbar. Col. Styles ar vrea să închidă aici cercetările, făcându-l vinovat pe Dunbar și creditându-l pe Kendall, care este fiul unui general care i-ar putea ruina viața dacă ar fi implicat într-un scandal. Și totuși Osborne nu crede, și împreună cu Hardy continuă să sape pentru a lămuri misterul.

Filmul amintește de unul clasic al anilor '50, "Rashomon", în care din nou era vorba despre ce i s-a întâmplat sergentului și soldaților aflați sub ascultarea lui. Complotul din "Basic - Instrucția", mergând pe același fir, este incitant la început dar își pierde din interes pe parcurs. În film mai apar Taye Diggs, acuzat inițial că l-a împușcat pe West, și Harry Connick Jr. în rolul unui medic de o moralitate dubioasă. Dar Travolta duce de fapt tot filmul. Filmul ar putea fi considerat de succes de către audiența masculină, dar prea multele împușcături și limbajul vulgar îl va face mai puțin interesant pentru audiența creștină.

Datorită numeroaselor scene de violență, limbajului dur și cu vulgarități, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică cu acces restricționat.