In America

Regia:Jim Sheridan
Roluri principale:Samantha Morton, Paddy Considine
Durata:102
Producător:Hell's Kitchen Films
Premiera în România:09.01.2004

Un sărac cuplu irlandez cu două fete sosește în New York-ul anilor 1980 cu speranța de a o porni de la capăt, în curajoasa și impresionanta poveste despre imigranți "În America" (Fox Searchlight). Filmul a fost printre primele realizate în New York după 11 septembrie, și, deși lansat în 2002, în România a ajuns abia la început de 2004. Regizorul filmului este cunoscut la noi mai ales pentru filmul "In the name of the Father" (În numele Tatălui).

Filmul este unul în mare parte autobiografic, după viața co-scenaristului și regizorului Jim Sheridan. Povestea ne prezintă cum Johnny și Sarah (Paddy Considine și Samantha Morton) au părăsit Irlanda pentru a lăsa acolo amintirile dureroase legate de moartea fiului lor, pierdut datorită unei tumori de creier. Încercând să lase durerea la o parte, Johnny speră să poată găsi de lucru ca actor. Dar realitatea urbană este dură și el trebuie să lupte din greu să plătească chiria.

În centrul filmului stau însă fetițele, interpretate de două tinere actrițe, surori și în viața reală: Sarah și Emma Bolger. În contextul sărbătorii de Halloween, costumate corespunzător, ele pornesc din ușă în ușă conform tradiției, bătând inclusiv la ușa interzisă a vecinului evitat de toți, bolnavul și nervosul artist africano-american numit Mateo (Djimon Hounsou). Atitudinea sa feroce este însă îmblânzită rapid atunci când cele două fete se arată fascinate de picturile lui.

Un moment de criză apare atunci când mama află că are o sarcină cu risc crescut, și, îngrozit de gândul de a o pierde, tatăl îi cere să renunțe la sarcină, ceea ce ea refuză pentru moment. Mateo suferă și el propriile crize datorită bolii sale: SIDA. În timp ce fetițele se roagă pentru mama lor, pentru bebeluș și pentru Mateo, tatăl este sfâșiat de supărarea pe Dumnezeu și frica de viitor. Toată povestea este însă veridică și emoționantă, în special datorită jocului natural al celor două surori. Drăgălășenia lor, curiozitatea și optimismul lor în fața sărăciei este deosebit de credibil și dă viață poveștii. Iar filmul are o evidentă dimensiune spirituală, care este de apreciat.

Deși este un film despre o familie ce caută să trăiască visul american, el nu este recomandat să fie văzut de întreaga familie datorită conținutului adesea violent, în care sunt prezente violența, limbajul vulgar și o scenă de dormitor cu părinții. Și totuși, relația dintre familie și artisul Mateo, ambele pe fundalul experienței imigrării, fac din "În America" un film excepțional, un spectacol remarcabil.

Datorită unei scene cu nuditate, violențelelor și referirilor la drog, precum și limbajului uneori vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică este obligatoriu acordul părinților și interzis sub 13 ani.