Regia:Mathieu Kassovitz
Roluri principale:Halle Berry, Penelope Cruz, Robert Downey jr.
Gen:Horror, Thriller
Durata:95
Producător:Dark Castle Entertainment, Warner Bros.
Premiera în România:16.01.2004

Mathieu Kassovitz ne propune un thriller psihologic în filmul "Gothika", ce din păcate nu strălucește ca fir logic, având multe goluri și neclarități. Kassovitz încearcă să exploreze zone ascunse ale minții umane, scoțând o poveste cu depravări sexuale și fapte supranaturale. Regizorul se dovedește maestru în a ține audiența în suspans, în a da fiori de gheață în timpul multor scene, dar toate acestea sunt praf în ochi pentru a nu conștientiza sărăcia scenariului

Hale Berry interpretează rolul Dr. Miranda Grey, un psiholog criminalist ce lucrează într-un pavilion psihiatric al unei închisori de femei, în care soțul ei (Charles Dutton) este administrator șef. Rațiunea este principala regulă a vieții Mirandei, fapt de care suntem convinși încă din scena de deschidere a filmului în care ea cataloghează discursul satanic al unei paciente a ei (Penelope Cruz) ca fiind unul al unei minți nebune, pentru a decoperi doar mai târziu adevărurile negre ascunse în acesta.

După o întâlnire misterioasă cu o enigmatică fată, pe drumul spre casă, cu mașina, pe timp de ploaie, Miranda se trezește de partea cealaltă a sticlei - literalmente - acum ea fiind internată în închisoare, ca suspect principal în cazul oribilei crime căreia i-a căzut victimă soțul ei. Având în minte doar fragmente disparate din noaptea cu pricina, și bântuită fiind de vedeniile fantomatice ale fetei de pe stradă, Miranda începe să refacă pas cu pas ce s-a întâmplat de fapt atunci. Robert Downey Jr. joacă rolul unui coleg al ei, atrasă de ea, și care o ajută să se salveze. Dar pentru a descoperi adevărul, Miranda trebuie să își abandoneze presupunerile logice și să se lase pe mâna forțelor fantasmagorice care se folosesc de ea în contul unei serii de crime de nedescris care au rămas nepedepsite.

Berry joacă bine rolul de disperată, de femeie dezorientată care se luptă să evite ca mintea să îi cadă în nebunie. Dar de fapt cam aceasta este figura ei pe tot parcursul filmului: de speriată, confuză, șocată. Filmul conține scene sexuale, fie la duș, fie violuri, care îl transformă într-un fel de film "tipe-mișto-după-gratii" de calitate slabă. Cel mai reușit element al filmului este închisoarea în sine, cu celule ca niște cripte și cu coridoare întortocheate, cam ca mintea Mirandei.

Datorită unor scene violente cu mult sânge, scenelor sexuale și folosirii pe alocuri a unui limbaj vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.