Roluri principale:Meg Ryan, John Cusack
Gen:Animație, Muzical
Durata:94
Rating:A-I (G)
Producător:20th Century Fox
Premiera în România:--.--.1997

Anastasia, fiica țarului rus Nicolae al II-lea, duce viața de sărbătoare a unei mici prințese răsfățate de familia sa. Bunica ei, împărăteasa Maria, care pleacă adesea la Paris, îi lasă o amintire, o cutie muzicală care se pornește cu o cheie gravată.

În toiul unui mare bal la curte, apare diabolicul Rasputin, care aruncă un blestem asupra familiei imperiale. Când Revoluția cuprinde întreaga țară, familia țarului este ucisă de revoluționari. Numai Anastasia și bunica sa sunt salvate de un tânăr servitor, Dimitri. Destinul le desparte însă pe împărăteasă și pe mica sa nepoată, care crește într-un orfelinat sumbru, unde a uitat cine este. Între timp, în Sankt Petersburg se răspândește zvonul că Anastasia este încă în viață.

Când părăsește orfelinatul la vârsta de 18 ani, fata care acum se numește Ania, și care poartă întotdeauna la gât, ca medalion, o cheie gravată, vrea să meargă la Paris, având o vagă amintire legată de acest oraș. Ea este ajutată să ajungă aici de un anume Dimitri și prietenul său Vladimir, care, nevăzând în ea altceva decât sosia perfectă a Anastasiei, speră să obțină recompensa promisă de împărăteasă. Pe drum, se naște o atracție reciprocă între Dimitri și Anastasia. Desigur, nu lipsește personajul negativ, Rasputin, care, din infernul unde a fost aruncat, continuă să dorească moartea tuturor Romanovilor. El va încerca în diferite feluri să o omoare pe Ania.

Povestea Anastasiei a fascinat și a intrigat dintotdeauna. Oribilul masacru asupra familiei imperiale a fost înconjurat de atâtea secrete de către bolșevici, încât foarte repede au apărut zvonurile că unii membri ai familiei au fost salvați de paznici. Au existat numeroși impostori care s-au dat drept Romanovi scăpați de masacru. La dezhumarea rămășițelor familiei țarului Nicolae s-a constatat lipsa a două trupuri, între care, se pare, cel al ducesei Anastasia. Motive suficiente pentru a imagina film de desene animate de aventuri...

Regizorii Bon Bluth și Gary Goldman, lucrând împreună la acest film pentru Twentieth Century Fox, au dispus de toate mijloacele tehnice și financiare pentru a realiza un film la înălțimea ambițiilor lor și a subiectului abordat. Ei denaturează câteva aspecte referitoare la istorie, cum ar fi faptul că nenorocirile care s-au abătut asupra Rusiei au fost provocate doar de blestemul aruncat de Rasputin - al cărui aspect înfricoșător ar putea să îi sperie pe cei mici -, sau referitoare la teologie, cum este infernul mitologic în care se găsește acesta din urmă. Dar nu sunt aspecte foarte deranjante într-un film care este în mod evident o poveste și care nu urmărește decât să ne facă să visăm.

Reușita tehnică ar fi în zadar dacă nu ar fi pusă însă în serviciul unei frumoase istorioare, emoționante și profunde. Este vorba despre o poveste de iubire în care sufletul nobil este mai important decât rangul social, o poveste oarecum anacronică, e drept, deoarece comportamentul Anastasiei pare mai degrabă cel al unei eroine de astăzi decât al unei prințese de ieri. Acest fapt prezintă însă mai degrabă avantaje decât dezavantaje, deoarece le vorbește într-o manieră pozitivă și accesibilă tinerilor spectatori, primii, dar desigur nu singurii, destinatari ai filmului.

Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-I - adică audiență generală. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu G - adică tot audiență generală.