Regia:Andrew Dominik
Roluri principale:Brad Pitt, Casey Affleck
Gen:Acțiune, Dramă, Western
Durata:160
Producător:Scott Free/Plan B Entertainment
Premiera în România:28.12.2007

Aceia care își amintesc de un idealizat Jesse James interpretat de Tyrone Power în filmul din 1939 vor avea o puternic diferită - dar satisfăcătoare - experiență cu această nouă personificare cinematografică a vestitului răufăcător din Vestul Sălbatic. Filmul "Asasinarea lui Jesse James de către lașul Robert Ford", bazat pe romanul autorului catolic Ron Hansen, este o neobișnuită și convingătoare dramatizare a circumstanțelor care au condus în 1882 la împușcarea banditului, interpretat aici impresionant de Brad Pitt, care este și producător al filmului. Calm și fermecător la un moment dat, el râde nebunește în clipa următoare.

Ucigașul lui este Robert Ford (Casey Affleck - fratele mai mic al lui Ben Affleck), un membru junior al bandei lui Jesse, care la începutul filmului tânjește să facă parte din grup, asemenea fratelui lui mai mare, Charley (Sam Rockwell). El a crescut avându-l ca idol pe Jesse, păstrând sub pat cărți care relatează faptele lui glorioase. Robert, sau Bob, cum este cel mai des numit, în vârstă de 19 ani, este respins de ceilalți membri ai bandei, inclusiv de fratele lui Jesse, Frank (Sam Shepard), care este pe punctul de a se retrage dintr-o viață de crime. Dar insistența lui Bob îl cucerește în cele din urmă pe Jesse, care îl primește și îi permite să participe la jefuirea unui tren, și mai apoi să îl ajute să își schimbe locuința.

Zilele de glorie ale lui Jesse au cam trecut, și jefuirea acelui tren - în care dă dovadă de multă brutalitate față de paznicul seifului din compartimentul pentru bagaje - este ultimul său jaf. După aceea el trăiește în anonimat sub numele de Thomas Howard, un bărbat care merge la biserică, are o soție (Mary Louise-Parker) și doi copii mici. Dar prezența lui este în continuare înfricoșătoare, și membrii bandei trăiesc încă cu teama că Jesse ar putea fi informat despre orice trădare. Conștient mereu că viața lui poate fi în pericol, Jesse pare a avea un al șaselea simț cu privire la când să își schimbe locuința și să plece. Dar soarta a făcut să fie împușcat pe când ștergea praful de pe un tablou din casa lui, fiind neînarmat în acel moment fatidic.

Regizorul-scenarist Andrew Dominik ne relatează inteligent povestea, într-un ritm controlat, cu prim-planuri pătrunzătoare cu excelenta lui distribuție - Affleck joacă și el remarcabil - pentru a sonda motivațiile psihologice. Îl invidia Bob pe Jesse? Dorea să devină Jesse? Admirația lui s-a transformat în mânie? Se temea de el? Dorea doar banii de recompensă? Filmul, deși speculativ, ne permite să contemplăm fiecare unghi, precum și să explorăm natura celebrității și a venerării unui erou, și departe de a se încheia cu împușcarea fatală a lui Jesse, continuă cu trecerea în revistă a reconstituirilor ulterioare ale crimei făcute de Bob.

Violența este relativ restrânsă după standardele de astăzi, și prezentată cu un admirabil realism, lipsit de idealizare. Moartea lentă a uneia dintre victimele împușcate este frapant diferită de stilul "pac, pac, ai murit" din atât de multe alte filme. Există o greutate morală a acțiunilor tuturor, și chiar și unele reflecții spirituale, ca atunci când Jesse se gândește la viața "de cealaltă parte". Filmul se desfășoară pe îndelete pe parcursul a 160 de minute, dar îi va răsplăti pe aceia care nu așteaptă un western standard cu împușcături.

Filmul conține limbaj necizelat și blasfemii, o relație sexuală sugerată, câteva morți prin împușcare, cu vărsare de sânge, și scene cu violență fizică, sinucidere, și scene scurte cu nuditate masculină. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.