Regia:Jon Turteltaub
Roluri principale:Nicolas Cage, Ed Harris, Jon Voight
Gen:Acțiune, Aventuri
Durata:125
Producător:Jerry Bruckheimer Films
Premiera în România:04.01.2008

Dacă vreți să vedeți "Comoara Națională: Cartea Secretelor" cel mai bine este să nu gândiți prea mult în timpul filmului. Deși cumva slăbuț și neplauzibil, acest film de aventură poate fi relaxant. Ben Gates (Nicolas Cage) este un vânător de comori care se trage din Thomas Gates, un erou al războiului civil, despre care el ține acum cursuri. Când Mitch Wilkinson (Ed Harris) vine cu acuza că Thomas Gates ar fi fost parte din conspirația ce a urmărit asasinarea lui Abraham Lincoln, Ben și tatăl său, Patrick (Jon Voight), sunt hotărâți să curețe numele predecesorului lor.

În acest efort și în căutarea "orașului de aur" despre care Thomas Gates nu a spus Confederației, cei doi apelează la partenerul expert în tehnică al lui Ben, Riley Poole (Justin Bartha), precum și la arhivista și fosta prietenă a lui Ben, Abigail Chase (Diane Kruger). Mai surprinzător este că cei doi apelează și la mama lui Ben, profesoara Emily Appleton (Helen Mirren), expertă în limbi native americane și despărțită de Patrick de peste 30 de ani. Căutările îi conduc prin Paris, apoi prin Londra și înapoi în Washington. Abigail se folosește de noul ei prieten, Connor (Ty Burrell), care lucrează la Casa Albă, pentru a facilita o inspecție în Biroul Oval.

După aceasta Ben decide că trebuie să apeleze la o măsură extremă: să îl răpească pe președinte, dar în maniera cea mai delicată posibilă. Spre norocul lui, președintele nu este deranjat să fie răpit pentru o cauză bună. Între timp pe urmele lui Ben, dar tot timpul cu un pas în urmă, se află agentul special al FBI Sadusky (Harvey Keitel). Filmul lui John Turteltaub este foarte lung, dar cei pasionați de urmăriri cu mașina, de pasaje secrete și care vor istoria SUA prezentată altfel, vor răbda cele două ore.

Filmul conține unele scene de acțiune prea intense și câteva poante deplasate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.