Fred Claus

Regia:David Dobkin
Roluri principale:Vince Vaughn, Paul Giamatti, Kevin Spacey
Durata:116
Producător:Silver Pictures
Premiera în România:28.12.2007

Sezonul sărbătorilor de iarnă beneficiază de un film surprinzător de plăcut: "Fratele lui Moș Crăciun" - un film în general comic și dulce-amărui pe alocuri, despre Moș Crăciun, aici Sf. Nicholas Claus (Paul Giamatti), și fratele lui mai mare și neglijat, Fred Claus (Vince Vaughn). Încă din copilărie, Fred, un băiat bun și tăcut, s-a aflat în umbra mai vizibilului și mereu zâmbitorului Nick. Iar după ce Nicholas a ajuns sfânt, ne spune povestea, nici el și nici familia lui nu au mai îmbătrânit.

După prezentarea scurtă a trecutului lor, filmul ajunge în prezent. Fred lucrează în Chicago dar nu o duce prea bine financiar și nici sentimental, prietena lui, Wanda (Rachel Weisz), fiind exasperată de teama de angajamente a acestuia. Fred va apela la fratele lui pentru bani, soluția care i se propune fiind aceea de a veni la Polul Nord pentru a lucra la jucăriile de Crăciun. Fred ajunge astfel în ținutul înzăpezit, dar rivalitățile din copilărie își spun cuvântul. Însă grija cea mai mare a lui Nick nu o reprezintă Fred ci recele expert în eficiență Clyde Northcutt (Kevin Spacey), care este hotărât să închidă fabrica lui Moș Crăciun. În cele din urmă salvarea va veni de unde nu te aștepți: de la Fred.

Pe lângă râsete, scenariul lui Dan Fogelman oferă o poveste interesantă despre rivalitatea dintre frați, plină de sentiment și căldură. La un moment Fred dat participă la o întâlnire a... Fraților Anonimi, unde vom mai vedea pe cineva, nu spunem cine. Vaughn și Giamatti sunt plăcuți cu jocul lor, iar lui Spacey rolul de rău i se potrivește bine. Filmul are o atmosferă evident seculară și în aparență pune accentul pe confecționarea jucăriilor - dar ceea ce contează în cele din urmă, fapt subliniat de final, este familia. Filmul vorbește de asemenea despre importanța iertării. Pentru cei mici problema la acest film nu vine atât de la puținele faze deplasate cât dinspre scenariul poate prea complicat pentru ei. Pentru toți ceilalți filmul este recomandabil, în ciuda unor mici defecte. Timpul va spune dacă va deveni un clasic de Crăciun.

Filmul conține unele expresii necizelate și umor mai violent, plus personaje cu relații premaritale. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.