His Dark Materials: The Golden Compass

Regia:Chris Weitz
Roluri principale:Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards
Gen:Acțiune, Aventuri, Dramă, Fantastic, Thriller
Durata:120
Premiera în România:14.12.2007

Istoria Hollywood-ului este plină de exemple de lucrări literare care din cauza conținutului sexual, violent sau religios problematic au fost "diluate" în mai mică sau mai mare măsură pentru a veni în întâmpinarea sensibilităților publice. La fel pare a fi și "Busola de aur", care este o darnică și bine interpretată adaptare a "Northern Lights", titlul original al primului volum al mult premiatei trilogii a lui Philip Pullman, "His Dark Materials", publicat în 1995.

Filmul a produs deja unele îngrijorări în cercurile catolice din cauza ateismului mărturisit al autorului, și a fățișei prezentări negative în romane a Bisericii (cu foarte multă ficțiune). Vestea bună este că referințele explicite din primul volum la Biserică au fost îndepărtate, rămânând doar termenul Magisterium. Alegerea este totuși nefericită, deoarece cuvântul se referă în mod specific la autoritatea de a învăța a Bisericii. Majoritatea spectatorilor care nu au cunoscut în prealabil lucrările sau convingerile personale ale lui Pullman nu vor percepe prea mult conotațiile religioase, și pot vedea filmul ca pe o simplă aventură fantastică.

Narațiunea prezintă aventurile curajoasei Lyra (Dakota Blue Richards), în vârstă de 12 ani, o orfană care locuiește la Jordan College din Oxford. Lyra se numără printre puținii privilegiați care știu cum să interpreteze Busola de aur - un aparat pentru măsurarea adevărului. Aflată în grija profesoarei Marisa Coulter (Nicole Kidman), fata își dă seama că motivațiile femeii sunt departe de a fi curate, și fuge de ea. Inspirată de unchiul ei explorator arctic, Lordul Asriel (Daniel Craig) - care, spre consternarea Magisterium-ului, este pe punctul de a face unele descoperiri despre misterioasa substanță numită Dust - Lyra călătorește spre nord. Ea speră să își salveze prietenul Roger (Ben Walker), care a fost răpit de Magisterium. Își face pe drum mai mulți aliați, între care John Faa (Jim Carter), un navigator din tribul giptienilor, aeronautul texan Lee Scoresby (Sam Elliott), și un urs polar pe nume Iorek Byrnison (voce Ian McKellen).

Oricare ar fi intențiile autorului Pullman în scrierea poveștii, filmul regizorului-scenarist Chris Weitz, luat din punct de vedere cinematografic, poate fi văzut ca o palpitantă aventură având în centru lupta tradițională dintre bine și rău, și respingerea generalizată a autoritarismului. Mai mult, în măsura în care Lyra și aliații ei iau poziție în favoarea voinței libere în opoziție față de forța coercitivă a Magisterium-ului, ei acționează bineînțeles în întregime în armonie cu învățătura catolică. Eroismul și sacrificiul de sine pe care le demonstrează ei oferă lecții morale corespunzătoare pentru spectatori.

Există ce e drept un spirit de rebeliune și individualism în poveste, prin personajele care resping autoritatea în favoarea la a face ceea ce le place. De asemenea, doar sfidând puterea poate să atingă progresul un om de știință precum Lordul Asriel. Scenariul folosește totodată unele dintre conceptele oculte din cărți. Încearcă Pullman să submineze credința în Dumnezeu? Lăsând la o parte cărțile, și concentrându-ne pe ceea ce a ajuns pe ecran, povestea poate fi interpretată în sensul mai larg ca un apel împotriva abuzului de puterea politică.

Vizionarea acestui film îi va inspira oare pe adolescenți și tineri să citească trilogia, pe care mulți o consideră problematică? Mai degrabă decât interzică filmul sau cărțile, părinții ar putea în schimb să profite de oportunitatea de a discuta cu copiii lor problemele filozofice spinoase. Temele religioase din următoarele două cărți ar putea fi mai proeminente în continuările acestui film, pe care Weitz le-a promis mai puțin "diluate". Deocamdată, această ecranizare - modificată față de materialul de bază - este una inteligentă și bine realizată.

Filmul conține violență fantastică intensă dar nesâgeroasă, subtext anti-clerical, elemente oculte, un personaj născut în afara căsătoriei și un urs băutor de whisky. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.