Regia:James Ivory
Roluri principale:Kate Hudson, Naomi Watts
Durata:110
Rating:A-IV (AP-13)
Producător:Merchant-Ivory Productions
Premiera în România:12.12.2003

"Le Divorce" se vrea în același timp o dramă dar și o comedie de maniere. Acțiunea se pretrece în Parisul zilelor noastre, unde o tânără din California, pe nume Isabel Walker (Kate Hudson), sosește pentru a-și vizita sora însărcinată Roxeanne (Naomi Watts). Aceasta tocmai se pregătește să divorțeze de soțul ei francez, Charles-Henri (Melvil Poupaud), de unde și titlul filmului.

Bazat pe novela lui Diane Johnson, filmul subliniază diferențele dintre americani și francezi, cam cu prea multă ironie, în special când e vorba de maniere, morală, povești de dragoste, bani și chiar și mâncare. Dar povestea este dezamăgitoare, cu personaje care nu reușesc să se dezvolte pentru a atrage publicul. Cu cât trece timpul cu atât audienței îi pasă tot mai puțin de personaje. Ce poate fi plăcut ochiului este Parisul, filmul dovedind o mare atenție pentru locațiile de filmare și costume.

Firul principal al scenariului este Isabel și transformare ei din tânăra banală în tânăra sofisticată. Kate Hudson nu reușește însă să ne convingă de metamorfoza interioară ci doar de cea exterioară. Ea se cuplează cu unchiul mai în vârstă al în-curând-fostului-ei-cumnat, dar relația nu pare convingătoare. Regizorul și scenaristul nu au reușit să adapteze cu succes povestea, scăzând din tensiunea divorțului și a partajului de bunuri care implică și un tablou al Sf. Ursula realizat de Georges de La Tour. Și personajele sunt atât de simplificate încât sunt mai puțin interesante. Filmul este însă complicat, cu prea multe fire care îl înnebunesc pe spectator.

Datorită legăturilor extra-maritale, aluziilor sexuale, folosirii uneori a unui limbaj dur sau violent, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.