Regia:Ridley Scott
Roluri principale:Russell Crowe, Denzel Washington
Gen:Crimă, Dramă, Thriller
Durata:157
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:07.12.2007

"Gangster american" este un film inspirat după evenimente reale, ce se desfășoară în New York, în perioada războiului dus de americani în Vietnam. Polițistul Richie Roberts (Russell Crowe) este atât de cinstit încât când găsește un camion cu un milion de dolari îl returnează spre râsul celor care se află de ambele părți ale legii. Viața lui personală nu are însă aceeași coloană vertebrală, iar soția lui, Laurie (Carla Gugino), îl va părăsi în final.

Când este recrutat de federali pentru a investiga o afacere cu droguri, căutările îl conduc la celebrul rege al drogurilor Frank Lucas (Denzel Washington), cândva ucenicul și șoferul capului bandei criminale din Harlem, Ellsworth "Bumpy" Johnson (Clarence Williams III), a cărui moarte subită l-a condus pe Lucas spre construirea unui imperiu propriu. Lucas transportă heroină din Vietnam în SUA în sicriele soldaților decedați în lupte, el pozând într-un familist cinstit. Banda lui Lucas este formată din rudele sale din Carolina de Nord, unde a crescut el în sărăcie. Dintre aceștia să îi amintim pe frații lui Lucas, Huey (Chiwetel Ejiofor) și Turner (raperul Common), și nepotul Stevie (T.I. în lumea hip-hop). Frank îi aduce în nord și, împreună cu mama sa (Ruby Dee), se așază într-o vilă din Briarcliff Manor, N.Y.

Lucas se îndrăgostește și se însoară cu o fostă Miss Puerto Rico, Eve (Lymari Nadal), care acceptă afacerile acestuia fără să pună întrebări. Angajatele lui Lucas prelucrează heroina în pielea goală, pentru a nu avea unde să ascundă din ea dacă vor să fure. Drogurile lui sunt mai pure și mai ieftine decât ale competitorilor, ceea ce îl va propulsa pe o piață dominată de mafia italiană. El este însă un negru, și unii polițiști nu pot crede că un negru se poate descurca atât de bine într-un domeniu rezervat italienilor.

Fără să aducă ceva nou sau extraordinar, filmul regizorului Ridley Scott și scenaristului Steven Zaillian oferă o interesantă poveste despre un criminal prosper și un luptător onest, capturând spiritul tumultuos al acelor vremuri. Crowe și Washington sunt în formă bună, alături de prestațiile lor notabile fiind și cele ale lui Cuba Gooding Jr., rivalul lui Lucas, Nicky Barnes, și Armand Assante ca mafiotul Dominic Cattano. Filmul caută să nu exagereze cu punerea pe piedestal a lui Lucas, arătând cu cât sânge rece era capabil de crime. În ciuda finalului cumva răscumpărător, filmul este în principal violent și urât, asemenea acelor vremuri.

Filmul conține multe expresii vulgare și blasfemii, epitete rasiale, nuditate feminină, adulter, violență, crime, sinucidere, tortură și folosire de droguri. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.