Regia:Julian Jarrold
Roluri principale:Anne Hathaway, James McAvoy
Gen:Biografic, Dramă, Romantic
Durata:120
Producător:Octagon Films
Premiera în România:16.11.2007

În ce măsură romanele lui Jane Austen sunt autobiografice? "Jane" ia puținele date cunoscute despre un episod din viața autoarei din secolul al XVIII-lea și inventează o poveste de dragoste cu puternice paralele cu lucrările ei, pentru a demonstra cum și-ar fi putut găsi ea inspirația. Austen în vârstă de 20 de ani (Anne Hathaway), sperând deja să ajungă romancieră, trăiește în condiții destul de umile împreună cu părinții ei, Rev. George Austen (James Cromwell) și mama Cassandra (Julie Walters), la țară, în Hampshire. Reverendul având serioase dificultăți financiare, ei au pus ochii pe domnul Wisley (Laurence Fox), bogatul dar prostănacul nepot al autoritarei Lady Gresham (Maggie Smith), ca viitor soț pentru studioasa lor fiică.

Wisley o cere în căsătorie, dar Jane nu îl iubește, și nu îi dă un răspuns imediat. Mama ei o avertizează că va ajunge "domnișoară bătrână" și că banii sunt indispensabili. Reverendul este de acord. "Nimic nu distruge spiritul așa cum o face sărăcia", îi spune el fetei. Din familie mai fac parte sora lui Jane, Cassandra (Anna Maxwell Martin), și fratele ei, Henry (Joe Anderson), care se întoarce de la Oxford împreună cu un prieten, Tom Lefroy (James McAvoy). Când Jane îl întâlnește pe acest chipeș dar sărac avocat irlandez din Limerick, recunoaște în el un suflet pereche, după ce trec de unele conflicte inițiale, asemenea atâtor eroine ale lui Austen.

Binefăcătorul lui Tom, severul lui unchi, judecătorul Langlois (defunctul Ian Richardson în ultimul lui rol), pe care îl vedem condamnând un om la spânzurătoare, se opune vehement uniunii dintre nepotul lui și Jane, atunci când află despre ei dintr-o scrisoare anonimă. Ce vor face cei doi? Julian Jarrold regizează pelicula dându-i o tentă autentică de secol XVIII, și interpretările sunt bune. Oarecum filmul nu este în întregime satisfăcător, dar menține interesul spectatorilor până la sfârșitul lui dulce-amar.

Deși poate fi acceptabil pentru adolescenți mai mari, filmul conține secvențe de box, o relație intimă soț-soție, dar neexplicită, câteva prostituate, sugerarea unei relații premaritale, scurte aluzii cu caracter sexual. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.