Regia:Joel Coen
Roluri principale:Catherine Zeta-Jones, George Clooney
Durata:100
Rating:A-IV (AP-13)
Producător:Alphaville Films
Premiera în România:21.11.2003

Fiecare naș își gasește nașul! Miles Massey (George Clooney), avocat specializat în divorțuri, primește un caz care e pentru el o adevărată provocare: să câștige un proces de divorț în favoarea soțului milionar iar soția să părăsească domiciliul conjugal fără nici un drept. Aceasta în ciuda probelor infidelității lui, nu numai evidente, dar și filmate. Avocatul câștigă procesul, dar nu scapă așa ușor de fascinanta ex-soție Marylin Rexroth (Catherine Zeta-Jones) care nu urmărește decât să ajungă bogată, și, în plus, să se și răzbune pe cel care i-a venit de hac. Pentru mulți, această comedie boule-de-neige a fraților Coen pare să fie cea mai "de public". Alții nu cred însă că filmul va face încasări atât de mari pe cât s-ar crede, în ciuda capetelor de afiș pe care le are: George Clooney și Catherine Zeta-Jones. Totuși, Washigton Post compară filmul cu marile comedii ale anilor '30, apreciindu-i arta de-a profita de valorile producției hollywoodiene de azi și de situațiile lumii contemporane. Kenneth Turan însă, în Los Angeles Times, afirmă cu dezamăgire: "În ciuda calităților evidente și a multiplelor bucurii pe care ni le oferă, această comedie boule-de-neige despre idile și divorțuri eșuează până la urmă în fața altarului."

Să fie căsătoria un eșec atât de mare precum îl vede cronicarul din Los Angeles Times? Nu tocmai, dar este din păcate un final previzibil, mult prea previzibil, pentru această comedie unde situațiile nu reușesc să surprindă cu suficientă forță. Dezamăgirea e poate mai mare pentru fanii fraților Coen, cei care le cunosc filmele și care așteptau după "Fargo" sau "Bărbierul" o altă comedie de același calibru. Filmele fraților Coen strălucesc deobicei prin umorul negru, neașteptatele răsturnări de situație și forța unor personaje-mască puternic conturate. În acest film ar fi trebuit să surprindă cel puțin modul în care evoluează avocatul Miles Massey. Facem cunoștiință la început cu o "mașinărie" de câștigat procese. În prima secvență nici nu îi vedem decât rânjetul fals: la dentist, prin parbrizul mașinii și în oglindă, ca și cum din tot corpul nu ar exista decat dinții, gata să muște.

Întâlnirea cu soția milionarului îl transformă într-atât încât tocmai el, președintele avocaților specializați în divorțuri, ajunge să țină o minunată pledoarie împotriva divorțului. Iar asta are loc în deschiderea congresului avocaților. Oricât de adevărat și de mișcător este acel discurs, nu surprinde și nu impresionează cu adevărat. Pleadoaria pentru dragoste și căsătorie ar trebui să fie momentul care marchează în film schimbarea, diferența radicală care ne atrage atenția. Dar dacă acest discurs trece aproape neobservat este și pentru că schimbarea personajelor este, de fapt, previzibilă. Nici George Clooney nu este suficient de convingător pe post de avocat-mașină, nici Catherine Zeta-Jones nu pare suficient de "cutră" în rolul de vânătoare de averi care nu se lasă mișcată de sentimente. Amândoi sunt mult prea evident, de la început, cuplul ideal care va sfârși împreună.

Pariul fraților Coen de a distribui acești "cuceritori" de inimi în roluri de "contre-emploi" nu le-a reușit foarte bine. E greu, dacă nu aproape imposibil, să schimbi imaginea unei vedete și sa o faci să pară altfel decât deobicei. Și e cu atât mai greu cu cât până în final, și George Clooney și Catherine Zeta-Jones revin la imaginea lor obișnuită. "Dragostea costă" poate fi considerată o frumoasă demonstrație în favoarea căsătoriei într-o lume în care majoritatea cuplurilor aleargă după avere și divorțurile sunt la modă. Totuși, lipsit de forța obișnuită a fraților Coen, filmul nu reușește să fie convingător.

Datorită viziunii comice asupra căsătoriei, umorului pe teme sexuale și limbajului pe alocuri vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.

[Anca Berlogea, SIGNIS România]