Roluri principale:Katrin Sass, Daniel Bruhl
Gen:Comedie, Dramă
Durata:121
Rating:
Producător:Westdeutscher Rundfunk (WDR)
Premiera în România:19.12.2003

"Good bye, Lenin" cunoaște un uluitor succes socotit în numărul de spectatori și de premii. Distribuit deja în peste 16 țări europene, filmul a depășit repede cifra de un milion de intrări și se află în top-ul preferințelor publicului. În ceea ce privește premiile, Academia Europeana de Film i-a decernat deja distincțiile sale pentru cel mai bun film european al anului, pentru cel mai bun scenariu și cel mai bun rol masculin. Dar lista e încă deschisă. Nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film străin, filmul așteaptă și rezultatele competiției BBC World Awards care vor fi anunțate la sfârșitul lunii ianuarie. Dar în ce constă fascinația pentru acest film care descrie, cu un fin amestec de umor și dramatism, sfârșitul epocii socialiste în RDG și trecerea la o Germanie capitalistă? Atinge prin lirismul și căldura poveștii de familie? Amuză prin ironia fină și realismul de care dă dovadă în descrierea epocii de tranziție? Impresionează prin adevărul pe care îl rostește cu simplitate despre drama celor care peste noapte s-au trezit în altă lume? Prin toate acestea, cu siguranță. Și în toate, filmul dă dovadă de măsura și echilibru, de precizie și finețe.

Povestea e surprinzător de simplă, îmbinând drama cu tonul de comedie. Un tânăr (Daniel Bruehl) vrea să-și ajute mama (Katrin Sass) să supraviețuiasca după opt luni de comă în care nu a aflat nimic despre schimbările survenite în Germania anului '90. Pentru că orice informație despre realitate i-ar produce un șoc pe care l-ar plăti cu viața, Alex reconstituie pentru ea o Germanie disparută și îi întreține iluzia că nimic nu s-a schimbat. RDG continuă să existe pe 79 de m2! Dar totuși minciuna nu poate dura la nesfârșit.

Pentru ca să te desparți de ceea ce cunoști, să te arunci în necunoscut, e nevoie de credință. Unora, multora le este frică. Filmul "Good bye, Lenin" ne vorbește despre acest sentiment atât de uman care este frica, ne vorbește despre drama pe care o provoacă orice despărțire și despre nevoia de a te agăța mai departe de trecut. În același timp, prin succesive despărțiri pe care este nevoit să le trăiască, eroul principal, Alex, învață să se despartă.

Structura filmului se bazează pe repetitivitatea aceleiași scheme: o despărțire - necesitatea de a supraviețui dramei - invenția unei minciuni sau credința într-un ideal pentru a continua viața. Prima despărțire este despărțirea de tată, care fuge în vest. Mama suferă un șoc, și se agață de credința în idealurile socialiste ca de un colac de salvare. Începe să militeze activ pentru ele și ajunge să fie distinsă cu decorații importante. La final aflăm că ea nu a avut curajul să plece, nu a avut curajul să aleagă libertatea. I-a fost frică.

A doua despărțire este despărțirea de fiu. Toate imaginile de "arhivă" familială ni-l arată pe micul Alex conformându-se idealurilor mamei, dar în octombrie 1989, ajunge să fie reprezentantul generației sale: critică fățiș societatea în care trăiește și merge să demonstreze împotriva sistemului. Mama asistă la confruntarea dintre armată și tinerii demonstranți, printre care îl recunoaște și pe fiul ei, suferă un atac de cord și intră în comă. Când își revine după opt luni, Alex nu are curajul să îi spună ce s-a întâmplat. Pentru a-și ajuta mama să supraviețuiască, el re-crează o Germanie care nu există și, prins în propria lui invenție, ajunge să prezinte istoria așa cum și-ar fi dorit să fie.

A treia despărțire este cea de mamă. Este despărțirea pentru care nu mai există cale de întoarcere. E o despărțire dureroasă. Pentru prima dată, realitatea trebuie privită în față și trebuie acceptată despărțirea de trecut. După aceste repetate despărțiri, eroul învață până la urmă să privească viața din alt unghi. Și orice zbatere sau zbucium omenesc conțin o mare doză de relativitate atunci când privești spre ele din cer.

Filmul este prins ca într-o acoladă între imaginea de început și de final a cosmonautului Sigmund Jaehn (Stephan Walz). La început, îl vedem pe cosmonaut în imaginile de știri ale anilor '70. Alex se uită fascinat la prima călătorie în spațiu a unui german din DDR. Imaginea devine simbolică. La finalul filmului, îl revedem pe Jaehn într-o falsă știre creată de Alex. Cosmonautul este prezentat ca noul președinte al Germaniei unite care își ține discursul de inaugurare.

Pe parcursul filmului, cosmonautul ajunge un ideal al copilului: Alex însuși vrea să zboare în spațiu. Copilul lansează rachete de jucărie și se pregătește pentru călătorii interstelare, chiar dacă ajunge doar reparator de televizoare. În cele din urmă, o rachetă va lua cu adevărat drumul spre cer! Va fi însă racheta de jucărie a lui Alex care va purta în spațiu cenușa mamei lui pentru a o împrăștia în cele patru vânturi. De acolo va privi pământul de sus, pe oameni de sus. Din cer.

Filmul nu ne vorbește direct despre Dumnezeu, doar despre cer. La început, nava spațiala rusă pare să cucerească spațiul și îl face pe om stăpânul universului. Dar nu peste mult timp roata se învârte. După nici 15 ani, Alex îl întâlnește pe cosmonaut "la pământ". Devenise un simplu șofer de taxi. Omul nu poate cuceri cerul, nu poate fi stăpânul universului! Doar când viața lui de pe pământ se stinge, poate spera să devină un "locuitor al cerului", dar în cu totul alt fel.

Imaginea cheie a filmului este cea a statuii lui Lenin purtată într-un ultim zbor simbolic deasupra orașului Berlin. Mama privește cu uimire cum statuia celui care a dominat "cerul" comunist vreme de aproape un secol trece pe deasupra capului ei și îi face pentru ultima oară cu mâna.

Cerul este din nou liber. "Good bye, Lenin!"

[Anca Berlogea, SIGNIS România]