The Lord of the Rings: The Return of the King (Lord of the Rings 3)

Regia:Peter Jackson
Roluri principale:Elijah Wood, Ian McKellen
Gen:Aventuri, Fantastic
Durata:201
Premiera în România:02.01.2004

C.S. Lewis spunea odată că după ce cineva citește "Stăpânul Inelelor" "va fi schimbat pentru totdeauna". La fel se poate spune și despre oricine vede superba versiune cinematografică regizată de Peter Jackson după trilogia epică fantastică a lui J.R.R. Tolkien, localizată în tărâmul mitic al Pământului de Mijloc.

După 19 nominalizări la Oscar și aproape șapte ore de magie cinematografică, regele se întoarce în mult așteptata "Întoarcere a Regelui", al treilea și ultimul capitol din trilogia lui Tolkien. Și deși costul total al filmului de 300 milioane de dolari este de dimensiunea unui hobbit pe lângă veniturile aduse (deja 1,8 miliarde de dolari și suma e în creștere), Jackson nu a urmărit doar banii, inclusiv în această a treia parte. Adevărata validare va veni de la miile de entuziaști devotați lui Tolkien, pentru care "Stăpânul Inelelor" reprezintă mult mai mult decât o poveste bună; pentru ei este, după cum spunea și Lewis, o experiență care îți marchează viața pentru totdeauna.

Primele două episoade, "Frăția Inelului" (2001) și "Cele Două Turnuri" (2002) au câștigat suportul atât al criticilor și al fanilor. Este ușor de imaginat care a fost presiunea asupra lui Jackson să nu rateze finalul transpunerii trilogiei pe marele ecran. Dar locuitori ai Pământului de Mijloc, nu vă temeți! "Întoarcerea Regelui" nu numai că eclipsează cele două episoade precedente, dar și reunește firele narative disparate într-un final coerent și satisfăcător din punct de vedere emoțional, rezultând o operă atât mai grandioasă cât și mai profundă. Mai rar la Hollywood ca a treia parte să fie așa excepțională, lucru nereușit de alte trilogii celebre precum "Godfather", "Star Wars", sau și mai celebrul "Matrix".

În "Întoarcerea Regelui", scena este deja pregătită pentru confruntarea dintre forțele binelui și ale răului, marcând finalul călătoriei umilului hobbit Frodo Baggins (Elijah Wood), care, alături de prietenul săi de nădejde Sam Gamgee (Sean Astin), se îndreaptă spre Muntele Doom pentru a distruge Inelul, un talisman al puterii râvnit de lordul Sauron, care îl dorește pentru a-i subjuga pe toți locuitorii Pământului din Mijloc. De-a lungul călătoriei, loialitatea fiecăruia este pusă la încercare de influența nocivă a Inelului - precum și de prezența ghidului Gollum (cu vocea lui Andy Serkis), o creatură patetică și avidă convertită în rău tocmai de Inel.

Între timp, camarazii de arme ai lui Frodo, conduși de înțeleptul vrăjitor Gandalf (Ian McKellen) și de nobilul dar șovăitorul rege-luptător Aragorn (Viggo Mortensen), încearcă să câștige timp pentru cei doi hobbiți conducând ultima rezistență împotriva hoardelor lui Sauron, trimise de forțele răului pentru a anihila omenirea. Ei trebuie să lupte însă și cu dușmanii din interior, respectiv cu Denethor (John Noble), un slujbaș regal al cărui favoritism filial împrumută peliculei o atmosferă shakespeariană.

Ca și în cele două episoade anterioare, "Întoarcerea Regelui" este plin în simboluri creștine și atinge treme transcedentale precum moartea, liberul arbitru și providența divină, deși, precum în carte, marea parte a religiozității este mai mult implicită decât explicită. Un catolic fervent, Tolkien s-a inspirat dintr-o multitudine de surse, printre care scripturile iudeo-creștine, mitologia clasică și cea celtică, și poveștile scandinave, pentru a construi o poveste ce iese în afara timpului, o poveste ce emană o bogată realitate spirituală dincolo de viața obișnuită.

Și deși filmul pare a fi o poveste ce atrage atenția asupra consecințelor dramatice ale puterii absolute, adevărata esență a lui este speranța. Ca un ecou al Patimilor lui Cristos, calea crucii parcursă de Frodo și Sam ne amintește că binele învinge în cele din urmă răul, dar desigur cu prețul sacrificiului de sine. În ciuda faptului că Tolkien însuși se declara împotriva alegoriilor, este evidentă paralela care se poate face între drumul lui Frodo pe Muntele Doom și al lui Cristos pe Calvar. Amândoi se află sub povara răului. Și amândoi au un ajutor de-a lungul drumului: Cristos pe Simon din Cirene, iar Frodo pe Sam.

Acest episod are în centru un moment de mare forță: bătălia de pe Câmpia Pelennor. Bătălia amintește de Armagedon și este plină de efecte speciale combinate cu filmări reale de lupte. Unii părinți ar putea fi speriați de aceste scene, dar filmul, ca și cartea pe care bazează, nu glorifică războiul ci mai degrabă susține ideea că există lucruri pentru care merită să te lupți. Fanii trilogiei lui Tolkien vor fi poate dezamăgiți de faptul că - chiar dacă filmul durează peste trei ore! - Peter Jackson a trebuit să taie unele scene cheie din firul epic original, dar speranța lor rămâne versiunea netăiată pe care o vor putea achiziționa când va apare "ediția specială" pe DVD.

Jackson a refuzat să fie prea scrupulos față de carte și a încercat să țină balanța perfect echilibrată între respectarea textului original și cerințele impuse de cinematografie. Dincolo de inerentele mici imperfecțiuni, el a reușit aceasta în mod excepțional. Acțiunea filmului este înghesuită în cele trei ore astfel că nu există prea multă introducere. Cei care nu au citit cartea sau nu au văzut primele două episoade ar putea fi copleșiți de numărul mare de personaje și de evenimente care se succed într-un ritm adesea năucitor. Ca și primele două filme, și "Întoarcerea Regelui" este filmat în întregime în Noua Zeelandă, cu imagini ce îți iau răsuflarea, dar oferă un cadru ideal pentru acțiunea filmului.

În februarie, aproape sigur că Academia va vota să lase în frig filmul "Cold Mountain" (filmat în România), să îl trimită acasă pe Tom Cruise având în mână doar sabia de samurai (pentru filmul "Ultimul Samurai"), astfel că Peter Jackson îi va arăta lui Russel Crowe cine este "Master and Commander" și filmul va fi încoronat Stăpânul Oscarurilor. Trăiască Regele!

Datorită numeroaselor scene de bătălii violente - suportabile de tinerii mai mari - cu unele imagini înfricoșătoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, filmul fiind interzis pentru copiii sub 13 ani.