Regia:Doug Atchison
Roluri principale:Laurence Fishburne, Angela Bassett, Keke Palmer
Durata:112
Rating:A-I (AP)
Producător:Lions Gate Films
Premiera în România:06.07.2007

"Akeelah și cuvintele" este o poveste irezistibilă despre o fetiță singuratică din Los Angeles, în vârstă de 11 ani, Akeelah (Keke Palmer), ale cărei lipsă de interes și performanță scăzută la multe materii nu pot ascunde competența ei în legătură cu cuvintele. Iubirea pentru cuvinte îi vine de la tatăl ei jucător de Scrabble, care a fost ucis când ea avea 6 ani; în fața fotografiilor lui înrămate, ea vorbește pentru consolare. Mama, Tanya (Angela Bassett), este infirmieră și lucrează din greu, așa că îi acordă puțin timp fiicei ei introspective; fratele cel mai mare este membru al forțelor aeriene; iar celălalt frate este implicat într-o bandă de băieți din cartier.

Directorul Școlii Generale Crenshaw, Mr. Welch (Curtis Armstrong), o convinge pe reticenta Akeelah să participe la concursul de ortografie pe școală - care ar putea-o duce la concursul pe oraș și în cele din urmă la cel național. Welch speră că dacă ea va câștiga, școala va avea și ea de câștigat în prestigiu. Akeelah ajunge sub îndrumarea unui profesor de limba engleză fragil din punct de vedere emoțional, Dr. Larabee (Laurence Fishburne - într-un rol cald, după stoicismul rolurilor sale din trilogia "Matrix" și alte filme similare), care arată clar de la început că nu va accepta obrăzniciile fetei. Limbajul de stradă este interzis, și ea nu trebuie să învețe mecanic cuvintele, ci să le învețe semnificația.

Tanya este îngrijorată că Akeelah va avea rezultate slabe la celelalte materii, și îi interzice să participe la concurs. Dar îndoielile ei sunt curând spulberate de intervenția lui Larabee și a lui Welch. Încă de pe la începutul concursului, Akeelah, care este afro-americancă, se împrietenește cu hispanicul Javier (J.R. Villarreal). Ea încearcă să ajungă la actualul campion, chinezul Dylan (Sean Michael Afable), al cărui tată îl intimidează pe băiat pentru a câștiga din nou, spunându-i în bătaie de joc că ar trebui să poată să "bată o mică negresă". Mesajul inspirator al filmului este despre învingerea temerilor, onestitate, comunitate, educație și, mai presus de toate, frumusețea și puterea cuvintelor.

Câteva expresii vulgare nu pot împiedica o călduroasă recomandare pentru toate audiențele. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-I - adică audiență generală. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.