Regia:David Fincher
Roluri principale:Jake Gyllenhaal, Robert Downey jr., Anthony Edwards
Gen:Dramă, Thriller
Durata:160
Producător:Warner Bros., Paramount Pictures
Premiera în România:08.06.2007

Nu vă temeți. "I se spunea Zodiac", film în care este vorba despre vânarea criminalului din San Francisco supranumit Zodiac - care a terorizat regiunea începând de la sfârșitul anilor 1960 și ale cărui victime au fost undeva între 7 și 37 (dacă le numărăm pe cele revendicate de criminalul anonim de-a lungul anilor) - nu este un film care exploatează violența.

Mai degrabă, este o solidă poveste polițistă, care se bucură de interpretări bune din partea actorilor. În acțiune sunt implicați reporterul de investigație Paul Avery (Robert Downey Jr.) și caricaturistul politic, Robert Graysmith (Jake Gyllenhaal), care se pricepe la descifrarea codurilor - amândoi de la revista Chronicle din San Francisco - precum și doi inspectori de poliție, David Toschi (Mark Ruffalo) și William Armstrong (Anthony Edwards). Vedem cum pentru fiecare obsesia de a-l identifica și/sau de a-l prinde pe criminalul care scapă printre degete are un impact radical asupra vieții personale.

Povestea timidului și neîndemânaticului Graysmith domină pe măsură ce înaintează acțiunea. Această căutare a criminalului, care îl acaparează cu totul, duce la îndepărtarea de cea de-a doua sa soție (Chloe Sevigny) și de copii, până acolo încât ei se mută. Filmul pare a se concentra în principal pe relatările privind implicarea lui Graysmith, care începe atunci când revista Chronicle, la fel ca și alte publicații din zonă, primește prima scrisoare de la un om care recunoaște că a ucis, dând detalii pe care doar poliția ar putea să le cunoască. Urmează mai multe scrisori, ucigașul bătându-și joc de poliție și presă cu mesaje care conțin diferite cifruri și simboluri zodiacale. Relatările lui Graysmith și rapoartele poliției spun uneori lucruri total diferite. În cele din urmă, scenariul lui James Vanderbilt identifică un anumit suspect, dar finalul filmului este tot neconcludent.

Sunt prezentate trei dintre întâlnirile fatale cu ucigașul: un cuplu tânăr atacat în mașina lor; doi îndrăgostiți aflați la picnic lângă un lac; și șoferul unui taximetru în care se urcă criminalul. Deși acțiunile care conduc la primele două crime sunt extrem de tensionate, și mai este o secvență tulburătoare în care sunt implicați o mamă și copilul său, violența este de scurtă durată. Filmul este asemenea unor seriale polițiste precum "CSI", și ca și acestea ar putea fi acceptabile și pentru adolescenți mai mari, dacă părinții nu sunt deranjați de aceste elementele problematice. Acțiunea, care se întinde de-a lungul a câtorva decenii, este uneori mai greu de urmărit, dar menține interesul spectatorului pentru cele aproape trei ore ale sale.

Filmul conține limbaj vulgar și necizelat, împușcături și înjunghieri brutale - deși mai mult sugerate și în scene de scurtă durată -, gesturi vulgare, consum de alcool și droguri, referințe la molestarea de copii și imagini din reviste porno. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.