Regia:Neil Burger
Roluri principale:Edward Norton, Jessica Biel
Gen:Aventuri, Dramă, Romantic
Durata:109
Producător:Bull's Eye Entertainment
Premiera în România:11.05.2007

Are sau nu are puteri fantastice? Până la sfârșitul filmului nu veți fi niciodată absolut siguri despre Eisenheim, misteriosul magician care fascinează publicul vienez într-o poveste de acum un secol. "Iluzionistul" este o poveste romantică despre un magician, interpretat de Edward Norton, care o iubește pe Sophie, o femeie nobilă (Jessica Biel). Ea nu dorește să îl trădeze pe prințul încoronat Leopold (Rufus Sewell), care îi cere inspectorului șef Uhl (Paul Giamatti) - un om decent, dar dornic de avansare - să demonstreze că magicianul este un farsor.

Adaptat după o scurtă poveste a lui Steven Millhauser, câștigător al Premiului Pulitzer, filmul începe cu arestarea lui Eisenheim de către Uhl, care se întoarce apoi la Leopold spunându-i că a făcut ceea ce acesta dorea. Leopold între timp mai are un plan: să își dea jos tatăl, a cărui longevitate îi pune în pericol planurile ambițioase. Apoi povestea începe să se desfășoare în trecut. Pe când era un băiat de clasă medie, Eisenheim s-a îndrăgostit de tânăra Sophie, dar care nu era de nasul lui. Planurile de a fugi împreună au eșuat și nu au mai putut să se vadă ani întregi.

Acum Eisenheim are spectacole într-o sală de teatru, iar Uhl este uimit de iluziile pe care le face, inclusiv creșterea pe scenă a unui copac cu portocale. Mai apoi Leopold cu Sophie participă la un spectacol, iar el o împinge pe ea să fie voluntară la unul dintre numere. Când ea este hipnotizată, cei doi încep să se recunoască din copilărie. Leopold, înainte chiar să își dea seama că Eisenheim îi este un rival pentru iubită, începe să îl urască pe acesta pentru controlul pe care pare a-l avea asupra publicului credul. După aceasta Uhl, la comanda lui Leopold, începe să îl vâneze pe Eisenheim.

Leopold (care, aflăm pe parcurs, este abuziv cu femeile) speră să se căsătorească cu Sophie din motive strategice, dar ea și Eisenheim au alte planuri. Nu vom dezvălui ce se întâmplă, doar că sunt mai multe momente de cotitură a la Hitchcock și că lucrurile nu evoluează prea bine, dar regizorul și scenaristul Neil Burger reușește să spună cu măiestrie povestea. Filmul abordează în plan secund teme precum superstițiile, ascendența gândirii științifice și declinul aristocrației. Norton este ideal în rolul lui Eisenheim, radiind încredere în puterile lui interioare; Biel oferă o grație patriciană autentică; Sewell și Giamatti au de asemenea niște interpretări reușite. Un film bun cu alte cuvinte.

Filmul conține o scurtă întâlnire sexuală cu nuditate sugerată, violență domestică, o sinucidere și câteva expresii necizelate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.