Roluri principale:Burghart Klaubner, Imogen Kogge, Anna Blomeier
Gen:Dramă, Horror, Thriller
Durata:93
Rating:A-III
Producător:23/5 Filmproduktion GmbH
Premiera în România:23.03.2007

Ca film care tratează tema posedărilor demonice, filmul german "Recviem" este un fel de anti-"Exorcistul". Bazat în parte pe același caz din 1976 care a inspirat "Un caz de exorcizare" ("The Exorcism of Emily Rose"), sobra producție a lui Hans-Christian Schmid oferă unele meditații despre credință și psihologie, evitând senzaționalismul și clișeele horror. Nu există capete care să se învârtă în acest film. De fapt marea parte a filmului seamănă cu un documentar.

Drama fictivă se petrece în Germania anilor 1970, personajul central fiind Michaela Klinger (foarte credibil interpretată de Sandra Huller), o catolică practicantă ce merge la Colegiul Tubingen (acolo unde cu câțiva ani înainte Papa Benedict preda teologie). Diagnosticată din copilărie cu epilepsie, Michaela începe să aibă parte de episoade tot mai grave în care are viziuni și aude voci. Ajunge să creadă că este posedată, născând teorii diferite din partea celor apropiați ei. Tatăl, Karl (Burghart Klaussner), o sprijină, sperând că medicamentele o vor ajuta, în timp ce austera ei mamă, Marianne (Imogen Kogge), se opune ca ea să meargă la școală, o atitudine care devine mai aspră după ce Michaela se întoarce aranjată mai sportiv: părul scurt și hainele ei pot fi însă cu greu catalogate ca radicale.

Crizele i se înmulțesc și devine tot mai convinsă de rădăcinile demonice ale bolii ei. Michaela se adresează unui preot bătrân, pr. Landauer (Walter Schmidinger), care însă pare că nu o crede. El apelează însă la un preot tânăr, pr. Borchert (Jens Harzer), care o abordează mai cu încredere pe Michaela. Între timp, prietenul Michaelei, Stefan (Nicholas Reinke), student la chimie, și o prietenă, Hanna (Anna Blomeier), o presează să apeleze la psihologi.

Un "recviem" este o Liturghie pentru sufletele morților și în tragedia din care este inspirat filmul, tânăra - Anneliese Michel - a murit de malnutriție și epuizare după câteva sesiuni de exorcizare, acuzați fiind mai apoi doi preoți. Episcopii germani, în cazul real, au stabilit că nu a fost vorba de posedare demonică. Asemenea celuilalt film, "Un caz de exorcizare", filmul se concentrează cel mai mult pe misterul suferinței umane. Asemenea Emiliei Rose, Michaela alege în cele din urmă să înțeleagă și să își accepte suferința ca parte a voinței impenetrabile a lui Dumnezeu. Schmid caută să nu se implice cu opiniile lui personale. Filmul prezintă astfel opinii de ambele părți, iar marea dilemă rămâne în final nerezolvată. Pr. Borchert afirmă la un moment dat în film că știința își are limitele ei. Până la final, filmul pare a înclina totuși, nu foarte mult, spre o explicare științifică și nu supranaturală a crizelor Michaelei.

Filmul conține unele scene cu probleme mentale sau posedare demonică, o întâlnire sexuală sugerată și câteva expresii necizelate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți.