Gangs of New York

Regia:Martin Scorsese
Roluri principale:Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis
Durata:164
Producător:Miramax Films
Premiera în România:12.12.2003

Regizorul Martin Scorsese afirmă că scenariul pentru "Bandele din New York" era deja fixat dinainte de 11 septembrie 2001. Este uimitor ținând cont că povestea filmului se centrează pe frica de străini, pe acte de terorism, pe răzbunare, având ca scenă New York-ul. Scorsese mai afirmă că după 11 septembrie nu a schimbat nimic în scenariu. Iar filmul a convins, se pare: chiar dacă nu are nici un Oscar, are numeroase alte premii pentru scenariu, regizor, actori, coloană sonoră, etc. Este însă un film foarte violent, pe care puțini îl pot gusta.

Povestea pe scurt este următoarea: în 1846, un tânăr băiat, Amsterdam Vallon, este implicat într-un sângeros război dintre banda de imigranți condusă de tatăl său, Priest Vallon (Liam Neeson), și banda naționalistă condusă de William Măcelarul (Daniel Day-Lewis). Bill Măcelarul îl ucide în timpul conflictului pe Priest Vallon. Plângându-și tatăl, Amsterdam jură că se va răzbuna când va fi mare. După 16 ani, timp în care s-a aflat într-un orfelinat, Amsterdam (interpretat de Leonardo DiCaprio), se întoarce în oraș. Nimeni nu îl recunoaște. Profitând de aceasta, el se alătură bandei lui Bill, devenind fiul său adoptiv. Identitatea sa va fi însă desconspirată, astfel că Amsterdam își strânge o bandă proprie de imigranți cu care pornește împotriva lui Bill Măcelarul.

Nu este simplu să înțelegi acest film, datorită complexității lui, dar cei care vor reuși vor fi satisfăcuți. Scorsese nu face filme despre o anumită perioadă doar ca să se afle în treabă. Evenimentele istorice, de la care pornește acest film, constituie fundalul pentru comentariile sociale ale lui Scorsese privind momentul actual. Aceasta nu înseamnă că trecutul nu este privit cu atenție. Cu cei 150 de milioane de dolari buget pentru film, Scorsese a redat un trecut fidel până la detaliu, la fel ca în "Vârsta inocenței".

Filmul vorbește despre conflictele care afișează la suprafață motive religioase, dar în realitate sunt motive politice. Vorbește despre imigranți care întotdeauna sunt desconsiderați și atacați de către naționaliști. Filmul vorbește despre oprimarea între straturile societății, în care fiecare strat se bucură să aibă sub el unul mai sărac, pe care să îl exploateze. Și există multe alte idei dezbătute sau doar atinse.

Lumea prezentată de Scorsese este una deosebit de violentă. Violența fizică și emoțională din film este prea multă pentru majoritatea spectatorilor. Este un film al bărbaților, așa după cum lui Scorsese îi place să spună, în care violența definește masculinul. Prezența feminină a lui Cameron Diaz ca iubita lui Amsterdam este de-a dreptul decorativă. Daniel Day-Lewis joacă magistral rolul de psihopat. Leonardo DiCaprio este perfect ales pentru rol, cu aerul său de inocent și în același timp de dur.

Desigur, filmul "Bandele din New York" nu este un film de duminică seara, sau de familie. Subiectul său nu este unul ușor de digerat. Dar Isus ne spune să aducem la lumină lucrurile ascunse, iar din acest punct de vedere, Martin Scorsese ne face poate o favoare. Filmul ne arată fețele întunecate ale societății și rădăcinile din trecut ale problemelor noastre din prezent.

Datorită violenței excesive care mai este și legată de religie, scenelor din bordel, folosirii drogurilor, exprimărilor rasiale și vulgare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu O - adică ofensator moral. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.