Regia:Kevin Macdonald
Roluri principale:Gillian Anderson, David Oyelowo
Gen:Dramă, Istoric
Durata:121
Producător:FilmFour, Cowboy Films
Premiera în România:02.02.2007

Contrar titlului, "Ultimul rege al Scoției" nu se referă la vreun monarh scoțian, ci la modul în care i se spunea crudului dictator ugandez Idi Amin, cel care, după ce a slujit în armata britanică, a fost fascinat de istoria și cultura scoțiană. Bazat pe romanul lui Giles Foden, filmul prezintă cronica unui tânăr doctor scoțian, Nicholas Garrigan (James McAvoy), ajuns în Uganda și devenit părtaș la regimul criminal al lui Amin. Dictatorul, personaj real, a murit în 2003, având pe conștiință uciderea a aproximativ 300.000 de persoane.

Sosit în Africa, Garrigan lucrează ca voluntar, pentru săraci, în clinica rurală condusă de dr. Merrit (Adam Kotz) și soția lui, Sarah (Gillian Anderson), de care este rapid atras. După un lanț de evenimente, Garrigan devine medicul personal și omul de încredere al carismaticului Amin (Forest Whitaker), a cărui recentă ajungere în fruntea țării este primită cu speranță și bucurie de către mase. Inițial orb față de atrocitățile despotului datorită seducției puterii - Amin îl aduce pe scoțian în palatul prezidențial și îl răsfață cu femei și daruri - Garrigan, datorită unor crize de conștiință, își deschide ochii pentru a vedea adevărurile dureroase din jurul lui și complicitatea lui la aceste crime. Disperat de nebunia galopantă, el trebuie să aleagă între Amin și serviciile britanice, care vor să se folosească de Garrigan pentru a-l asasina pe tiran.

Regizorul Kevin MacDonald amestecă faptele cu ficțiunea cu un rezultat admirabil. Filmarea reușește să transmită atmosfera periculoasă și turbulentă politic. Dar ceea ce dă greutate deosebită filmului este jocul lui Whitaker, care surprinde atât magnetismul cât și megalomania lui Amin, trecând cu ușurință de la șarm la furie. Rezultatul este un portret fascinant și terifiant al crudității monstruoase - cu siguranță un film și o prestație actoricească ce va atrage atenția Oscarurilor. Spectatorii trebuie să fie conștienți că filmul are multă brutalitate, justificată însă de subiect. Per ansamblu, filmul slujește ca un avertisment pentru omenire și o trimitere la întrebarea: La ce îi folosește omului dacă câștigă lumea întreagă - fie și doar Uganda - dar își pierde sufletul?

Filmul conține scene de o violență intensă, torturi, masacre, întâlniri sexuale cu nuditate, avort, limbaj vulgar și blasfemii. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.