Babel

Regia:Alejandro Gonzalez Inarritu
Roluri principale:Brad Pitt, Cate Blanchett
Durata:142
Producător:Anonymous Content
Premiera în România:02.02.2007

Ce pot să aibă în comun trei povești diferite - desfășurate în Maroc, SUA (și apoi Mexic) și Tokyo - va fi întrebarea pe care v-o veți pune la începutul liniștit al filmului "Babel". Legăturile sunt mai strânse decât am crede, pe măsură ce filmul înaintează, dar am strica toată surpriza dacă am spune ce și cum se întâmplă.

Putem însă spune că avem pe de o parte un cuplu american, Richard (Brad Pitt) și Susan (Cate Blanchett), care se află pe drumurile Marocului când soția este grav rănită de un glonț rătăcit pe când ei făceau turul țării cu autobuzul. Glonțul a fost tras neintenționat de unul dintre cei doi băieți marocani care testează o pușcă nouă (cumpărată de tatăl lor pentru a alunga șacalii). În curând rănirea turistului american devine incident internațional, iar guvernul american presupune că la mijloc este o acțiune teroristă. De fapt nativii care îi îngrijesc pe Richard și pe Susan o fac cu maximă căldură. Ajungem să îl cunoaștem pe tatăl băieților și pe familia lui, și să reacționăm oripilați la incidentele tragice în care vor fi implicați.

Apoi este fata văduvului Yasujiro (Koji Yakusho), din Tokyo. Chieko (Rinko Kikuchi) este surdo-mută și tânjește după dragoste. Îi duce dorul mamei, iar singurătatea o împinge la gesturi disperate cu niște tineri, apoi cu un detectiv care îi caută tatăl. Și în fine, este Amelia (Adriana Barraza), din Mexic, care îngrijește doi copii dar trebuie să se întoarcă acasă pentru o nuntă. Cum nu găsește cu cine să lase copiii, îi va lua cu ea la nuntă, condusă de nepotul ei Santiago (Gael Garcia Bernal) - o mișcare neinspirată după cum vom vedea.

Regizorul Alejandro Gonzalez Inarritu ne oferă un film lung și sumbru, pornind de la un scenariu de Guillermo Arriaga, un film care transmite un mesaj admirabil despre umanitatea pe care o avem în comun cu toții, și despre lipsa de sens a violenței. Birocrația guvernului, în special cea a SUA, este criticată. Iar de-a lungul filmului se militează pentru o mai puțin drastică abordare a celor care lucrează fără acte. Distribuția internațională oferă o interpretare extraordinară. Pitt este excepțional în rolul de soț înnebunit să își ajute soția, iar Blanchett oferă unele dintre cele mai romantice momente în cele mai neromantice circumstanțe. Kikuchi și Barraza vă vor rupe inima. Filmul este absolut necomercial, iar dacă reușiți să îl urmăriți până la capăt, trecând peste unele elemente deranjante, vă veți descoperi și devastat și înălțat.

Filmul conține limbaj necizelat și blasfemii, violențe, inclusiv o ucidere, nuditate, unele elemente sexuale, folosire de alcool și droguri. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.