Regia:Jonathan Dayton, Valerie Faris
Roluri principale:Toni Collette, Greg Kinnear, Steve Carell
Gen:Comedie, Dramă
Durata:101
Producător:Big Beach Films
Premiera în România:05.01.2007

Faptul că familia Hoover din Albuquerque este una disfuncțională e extrem de evident. Îl avem pe tatăl Richard (Greg Kinnear), un plictisitor dar naiv promotor al unei "Căi spre succes în 9 pași"; pe suferinda lui soție, Sheryl (Toni Collette); pe fiul lor înstrăinat, Dwayne (Paul Dano), cu legământul său auto-impus de tăcere absolută; pe fratele homosexual al lui Sheryl, Frank (Steve Carell), care a avut o încercare nereușită de a se sinucide; și pe tatăl scorțos al lui Richard, Grandpa (Alan Arkin) care tocmai a fost dat afară dintr-un cămin de bătrâni din cauza comportamentului lui, și care are și probleme serioase cu drogurile.

Și totuși, după cum ne demonstrează extrem de atrăgătorul film "Little Miss Sunshine", în fond familia Hoover este asemenea oricărei alte familii. Ajungem să vedem cât de mult seamănă cu noi în timpul unei călătorii pline de peripeții într-o scârțâietoare dubiță galbenă, spre Los Angeles, unde fiica lor ușor durdulie și purtând ochelari, Olive (Abigail Breslin), va concura la un concurs de frumusețe. Echipa soț-soție Jonathan Dayton și Valerie Faris au regizat o îmbucurător de plăcută poveste, ieșită din comun dar în același timp cu foarte mult adevăr în ea.

Dincolo de bufonerie, există un incredibil mesaj pozitiv despre familie, susținându-se valorile autentice, în special în secvența finală din concursul de frumusețe, care subliniază superficialitatea și vulgaritatea societății contemporane. Deși am putea să ridicăm din sprâncene la numărul prezentat de Olive în cadrul probei de talente, lecția reală este legată de importanța la a-ți fi fidel ție însuți. Fiecare dintre personaje este o victimă a vicisitudinilor vieții (de exemplu, la prelegerile lui Richard asistă foarte puțină lume, Frank este profund nefericit, Dwayne este supărat pe lumea întreagă), dar până la sfârșitul filmului toți ajung să înțeleagă mai bine binecuvântările din viețile lor și învață că a câștiga nu este în mod necesar rețeta pentru fericire.

Este important de arătat faptul că există din păcate un coeficient ridicat de înjurături și unele aluzii sexuale (în mare majoritate prin "amabilitatea" personajului lui Arkin în timpul unui lung discurs extrem de vulgar) care par a limita audiența filmului la adulți, și impun clasificarea "L" ca avertizare legată de elementele problematice ale filmului. Însă datorită contextului în mod covârșitor pozitiv în care apar aceste elemente - cu natura transformatoare a poveștii - se vor bucura de film mult mai mulți decât ar sugera clasificarea lui restrictivă. Mai mulți părinți catolici au fost de părere că nu ar fi împotrivă ca chiar și fiii lor adolescenți mai mari să vadă un astfel de film pro-familie.

Dacă puteți trece de elementele criticabile, este o călătorie pe care veți fi bucuroși să o faceți. Filmul conține limbaj vulgar și necizelat, aluzii sexuale, referiri la sinucidere, la homosexualitate și folosire de droguri. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.