Regia:Tony Scott
Roluri principale:Denzel Washington, Jim Caviezel, Val Kilmer
Gen:Acțiune, Aventuri, SF, Thriller
Durata:128
Producător:Jerry Bruckheimer Films, Touchstone Pictures
Premiera în România:05.01.2007

Văzând "Dincolo de trecut" (Deja Vu) spectatorul va avea impresia (și nu doar impresia) că a mai văzut deja totul, înainte. Similar cu polițiștii din viitor, din "Raport special" (Minority Report), care puteau vedea crimele înainte să se întâmple, polițiștii din zilele noastre se aruncă în trecut pentru a rezolva diverse cazuri, precum bombardarea unui feribot în New Orleans de către un terorist pe nume Carroll Oerstadt (Jim Caviezel), atentat soldat cu sute de morți.

Folosind tehnologii de ultimă oră, ce permit călătoria în timp și spațiu, poliția poate să vadă din diferite unghiuri o anumită locație, dar fluxul video vine mereu cu o întârziere de exact patru zile și șase ore. Operatorii care controlează mașinăria nu au nici o idee despre ce trebuie să găsească în trecut. Apare în scenă Doug Carlin (Denzel Washington), un agent care deja investiga explozia, recrutat în unitate de agentul FBI Pryzwarra (Val Kilmer) pentru găsirea teroristului. Privind din prezent, Carlin se simte atras în mod inexplicabil de una dintre victime, Claire Kuchever (Paula Patton), care i-a lăsat un mesaj criptic pe telefon în dimineața tragediei.

Romanța complicată ca cronologie - ea este vie doar în trecut - garantează că regulile inflexibile ale proiectului ce interzic unei persoane să călătorească înapoi în timp se vor modela la fel de ușor ca spațiu. Între universuri paralele și probleme de fizică, filmul analizează teme precum securitatea națională versus intimitatea personală, precum și clasica dilemă a lui Sofocle despre soartă. Washington oferă un joc credibil, și la fel și Caviezel, pe care îl urmărește. Regizorul Tony Scott pare a fi interesat mai mult de explozii decât de dezvoltarea personajelor, dar reușește să mențină o poveste antrenantă, cu scene de acțiune, rezultând o aventură științifico-fantastică pasionantă, cu inevitabilele rateuri de logică.

Filmul conține multă violență, imagini cu morți, nuditate și unele expresii necizelate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.