Regia:Mel Gibson
Roluri principale:Dalia Hernandez, Gerardo Taracena
Gen:Acțiune, Aventuri, Dramă
Durata:130
Producător:Icon Entertainment International
Premiera în România:05.01.2007

"Patima lui Cristos", regizat de Mel Gibson, a fost un film bine realizat, dar totuși extrem de violent. Cu "Apocalypto", regizorul demonstrează că se poate și mai violent. Dar în ciuda cantității mari de sânge ce inundă aproape fiecare scenă, ambițioasa operă cinematică demonstrează talentul lui Gibson ca regizor de a spune o poveste prin imagini puternice.

Acțiunea se petrece în America Centrală a secolului XV, la amurgul civilizației mayașe, ca actori fiind folosiți indigeni vorbitori de dialecte mayașe. Filmul povestește odiseea membrului unui trib, Gheară de Jaguar (Rudy Youngblood), care vrea să ajungă înapoi la familia sa după ce el și alți membri ai tribului său au fost luați prizonieri de tribul vecin, după masacrarea satului său. Înainte să fie capturat, el și-a ascuns soția gravidă (Dalia Hernandez) și tânărul fiu într-o groapă, unde aceștia sunt în pericol să moară de foame, să se înece sau să fie omorâți de maimuțe.

Prizonierii sunt duși într-o prosperă metropolă condusă de liderul Lup (Raoul Trujillo) și de sadicul său asistent Șarpe (Rodolfo Palacios). Aici, Gheară de Jaguar și alții sunt duși la templul piramidal pentru a fi sacrificați zeului soare. Gheară de Jaguar scapă și pornește avându-l pe urme pe Lup și războinicii lui, filmul transformându-se într-o urmărire în junglă. În timp ce personajul Gheară de Jaguar este prezentat în complexitatea lui - relația sa cu soția și cu tatăl Cer de Cremene (Morris Bird) dau filmului coloana emoțională - aflăm prea puține despre poporul mayaș în afară de plăcerea lor de a decapita. Ce reușește Gibson în mod impresionant este să redea lumea mayașă cu priveliștile și sunetele ei exotice. Dar drama umană din centrul filmului este scufundată în prea multă violență: chiar dacă ar fi istoric adevărată, cantitatea dăunează filmului.

Gibson afirmă că filmul este despre "scânteia de viață care există chiar și într-o cultură a morții". Am putea presupune că regizorul încearcă să spună ceva despre societățile care se auto-distrug și despre rolul speranței în marșul ciclic al civilizațiilor - deși nu este clar. În ciuda incontestabilului simți artistic și al intenției lui serioase, barbaritatea filmului va reduce puternic numărul posibililor spectatori.

Filmul conține violență intensă, cu scene cu măcelăriri, sacrificii umane, decapitări, nuditate parțială, expresii necizelate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.