Marie Antoinette

Regia:Sofia Coppola
Roluri principale:Kirsten Dunst
Durata:120
Producător:American Zoetrope
Premiera în România:22.12.2006

Muzica rock și fundalul roz al literelor de la începutul filmului ne dau de înțeles că actualul film despre Marie Antoinette nu are prea mult în comun cu filmul pe aceeași temă din anii 1930. Din punct de vedere vizual, filmul este cât se poate de tradițional, multe scene fiind filmate chiar la Versailles. Dacă și drama ar fi fost pe măsura decorurilor și costumelor. Cu toate acestea, nu avem chiar un eșec total în filmul despre Marie Antoinette (Kirsten Dunst), prințesa austriacă a cărei căsătorie a fost aranjată cu viitorul rege Louis al XVI-lea (Jason Schwartzman) al Franței.

Căsătoria ei, aranjată pe când avea doar 14 ani, se consumă abia după mulți ani, datorită soțului, deși curtea o bănuiește pe ea. În cele din urmă apare și un moștenitor al tronului din relația celor doi, dar sătulă de prostia și răceala soțului, Marie Antoinette începe să se dedice căutării plăcerii, inclusiv cu un conte scandinav. Deși istoria nu are o opinie clară, filmul arată că relația între cei doi s-a consumat. Oricum, această relație va înfuria poporul și va ajuta la căderea monarhiei.

Regizoarea Sofia Coppola aduce unele elemente contemporane interesante perioadei istorice a filmului, și deși respectă în mare faptele istorice, dezamăgește în final. Din păcate filmul dă doar o vagă idee despre transformarea tinerei fete într-o regină abilă în politică, devenită cândva soție iubitoare și mamă devotată. Jocul actoricesc pierde prin accentele americane din vorbire. Dialogurile nu sunt foarte inspirate, chiar dacă uneori sunt folosite fraze consemnate de istorie. În unele momente anacronismele sunt intenționate, precum muzica gen disco de la un bal parizian.

Filmul conține multe speculații despre relațiile conjugale ale cuplului regal, nuditate parțială, întâlnire sexuală adulteră. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.