The Holiday

Regia:Nancy Meyers
Roluri principale:Cameron Diaz, Kate Winslet, Jude Law, Jack Black
Durata:138
Producător:Columbia Pictures, Universal Pictures
Premiera în România:08.12.2006

"Vacanța" este o plăcută comedie romantică despre un schimb trans-atlantic de case. În Anglia, jurnalista Iris (Kate Winslet) este îndrăgostită în secret de colegul ei, Jasper (Rufus Sewell), care o consideră doar o prietenă bună. Când află că acesta plănuiește să se însoare cu altcineva, cade pradă disperării. Între timp, în Los Angeles, Amanda (Cameron Diaz), o producătoare de trailere pentru filme, află că prietenul ei, Ethan (Edward Burns), o înșeală, spre disperarea ei de asemenea.

Poveștile lor romantice eșuate le conduc spre un sit web care mediază schimburi de locuințe, vila simplă din Surrey a lui Iris și casa luxuoasă din Brentwood a Amandei formând o pereche ideală, astfel că femeile decid să schimbe locurile de Crăciun. Iris ajunge astfel în SUA, într-o plimbare prin zonă cunoscându-l pe Arthur (Eli Wallach), un bătrânel care se dovedește a fi un scenarist legendar de la Hollywood. Îl invită la ea la cină și, mai mult, organizează o petrecere de Hanukkah pentru el și prietenii lui (Shelley Berman și Bill Macy). Ajunge să îl întâlnească și pe Miles (Jack Black), un compozitor de muzică pentru filme, coleg al lui Ethan. Deși Miles este implicat într-o relație cu o altă femeie, spectatorul simte că între el și Iris se înfiripă ceva foarte special. Amanda, la rândul ei, ajunge în Anglia și într-o noapte este trezită de un bătut la ușă: este fratele lui Iris, Graham (Jude Law). Evident, și aici apare o poveste de iubire.

Scenaristul și regizorul Nancy Meyers a creat personaje atrăgătoare, de la care a reușit să obțină un joc actoricesc cu multă inimă. Îmbucurător pentru un film modern, conținutul sexual este ținut la minim, cu mesaje pozitive despre familie și despre grija pentru cei în vârstă. Deși există relații sexuale premaritale, personajele dau dovadă de bun simț și în cele din urmă fac alegerea corectă. Transformarea lui Winslet din femeia respinsă într-una radiind de bucurie este extraordinară, iar Law nu a fost niciodată atât de șarmant, amintind de Cary Grant în zilele bune. Diaz își dovedește talentul pentru comedii, iar Black, într-unul din rarele roluri serioase, este de asemenea plăcut.

Filmul conține câteva expresii necizelate, relații premaritale neexplicite, violență domestică moderată. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.