Regia:Marc Forster
Roluri principale:Will Ferrell, Emma Thompson
Gen:Comedie, Dramă, Fantastic, Romantic
Durata:113
Producător:Sony Pictures Entertainment
Premiera în România:01.12.2006

Meditând la infinita cunoaștere a lui Dumnezeu, psalmistul scria "Cele nelucrate ale mele le-au cunoscut ochii Tăi și în cartea Ta toate se vor scrie" (Psalmul 139), un verset care se potrivește foarte bine la plăcuta comedie-dramă "Mai mult decât ficțiune", în care Will Ferrell devine subiectul unei forțe atotștiitoare mai mici.

Într-unul dintre cele mai originale și mai amuzante filme ale anului, Ferell îl joacă pe Harold Crick, un singuratic și nevrotic agent al fiscului care se trezește într-o dimineață că viața îi este narată de o voce pe care doar el o poate auzi. Când psihiatrii îl privesc ca pe un nebun, Harold, sigur că este în toate mințile, caută ajutor de la un profesor de teorie literată, Jules Hilbert (Dustin Hoffman), gândindu-se că este cel mai potrivit om de consultat. Așa ajunge să descopere că vocea îi aparține faimoasei scriitoare Kay Eiffel (Emma Thompson), care lucrează la un mult așteptat roman al cărui protagonist este, culmea, un bărbat pe nume Harold Crick. Viața lui Harold este reflectată în manuscris, sau invers? Se pare că ceea ce i se întâmplă lui Harold fictivul se întâmplă în cel mai mic detaliu și celui real. Lucru grav, mai ales când Jules îl informează că principalul personaj al cărții lui Kay va muri în final. Din fericire Kay este indecisă cum să își omoare personajul imaginar, lăsând întrebarea deschisă până la finalul filmului: este comedie sau tragedie?

Ferrell are o anumită inocență de bărbat-copil, impresionând în acest rol, care amintește și de rolul lui Jim Carrey din "Strălucirea eternă a minții neprihănite". Personaje importante în film sunt și Ana (Maggie Gyllenhaal), care introduce factorul romantic în film, și Penny (Queen Latifah), angajata editurii care așteaptă cartea lui Kay. Din păcate, ca în majoritatea filmelor de astăzi, Harold și Ana sfârșesc prin a se culca împreună, dar exceptând o scenă discretă de dormitor (fără nuditate) și câteva cuvinte necizelate, nu este nimic altceva de obiectat la film. Când sentimentală, când amuzantă, iar la final aproape profundă, farsa existențială regizată de Marc Forster atinge problemele sorții și liberului arbitru (i-am putea spune o comedie calvinistă) și transmite un mesaj frumos despre micile momente ale vieții - zâmbete, îmbrățișări și mici acte de bunătate - pe care adesea le trimitem în subsolul narațiunii vieții noastre de zi cu zi.

Filmul conține o întâlnire sexuală, o scenă cu nuditate în trecere, un accident în trafic și o înjurătură, precum și câteva expresii necizelate și o blasfemie. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.