World Trade Center

Regia:Oliver Stone
Roluri principale:Nicolas Cage, Maria Bello, Jay Hernandez
Durata:129
Producător:Paramount Pictures
Premiera în România:13.10.2006

În 11 septembrie 2001, ar fi părut de neconceput - îndeosebi pentru locuitorii New York-ului - ca Hollywood-ul să îndrăznească să facă un film despre o asemenea tragedie, sau cel puțin nu înainte să treacă mulți ani. Însă acum, după doar cinci ani, vine a doua producție majoră de acest gen a anului. A fost o ușurare faptul că "Zborul United 93" (despre avionul deturnat pe care câțiva pasageri curajoși l-au făcut se prăbușească în Pennsylvania) a evitat exploatarea subiectului, prin abordarea sa nelacrimogenă, în stil de documentar, și printr-o distribuție fără nume mari.

Nici "World Trade Center" nu pare un film exploatator. În esență, este o narațiune despre o acțiune de salvare, semănând, în mare, cu multe dintre cele pe care le-am mai văzut până acum. Evenimentele înfățișate ar putea foarte bine să se petreacă, să spunem, într-o mină de cărbuni din Pennsylvania. Filmul începe cu sergentul John McLoughlin (Nicolas Cage) din Departamentul Autorității Portuare al Poliției din New York trezindu-se la ora 3.30 a.m. pentru rondul său prin oraș. Îi vedem de asemenea pe colegul său, ofițerul Will Jimeno (Michael Pena) și pe alții venind în oraș pentru ceea ce se presupune a fi doar o altă zi obișnuită.

Atunci când World Trade Center este atacat, ei se află în rândul personalului poliției și al pompierilor care s-a grăbit să ajungă la locul dezastrului. John, Will și încă alți câțiva curajoși voluntari din poliție se pregătesc să intre în clădire pentru munca de salvare, dar după câteva minute sunt prinși sub dărâmăturile celor două turnuri, neputând să se vadă unul pe celălalt, dar având cel puțin posibilitatea de a comunica. Un al treilea coleg, Dominick Pezzulo (Jay Hernandez), supraviețuiește doar pentru puțin timp, la un moment dat, cu pistolul în mână, gândindu-se la sinucidere, dar trăgând în final în aer.

Din acest moment, filmul trece de la planuri apropiate cu chipurile celor doi bărbați, în închisoarea lor întunecată, încercând să se țină unul pe altul treji, știind că a adormi ar fi fatal pentru ei, la scene în care le vedem pe soțiile lor, Allison (Maggie Gyllenhaal) și Donna (Maria Bello), extrem de îngrijorate, și mai apoi îndrăzneți samariteni milostivi - în special fostul pușcaș marin Dave Karnes (Michael Shannon), care caută cu zel supraviețuitori, și o mână de ofițeri și paramedici de la Unitatea pentru Urgențe (Stephen Dorff, Stoney Westmoreland și Frank Whaley) - alăturându-se eforturilor de salvare. Spre sfârșit, Karnes își exprimă dorința de răzbunare, una dintre puținele declarații din film care ar putea fi interpretate politic.

Cage oferă o excelentă interpretare a personajului său, reușind să lase de o parte persoana sa ca star de cinematografie, în timp ce Pena este de asemenea impresionant. Există câteva elemente spirituale. În delirul său, Will vede imagini cu Isus în chinuri, și la un moment dat recită emoționant rugăciunea Tatăl nostru. Spre meritul său, regizorul Oliver Stone evită senzaționalismul. Împreună cu scenaristul Andrea Berloff ne oferă o imagine inspiratoare a curajului, a tăriei și a sacrificiului în fața unei enorme nenorociri, și oricare ar fi neajunsurile filmului, este fără îndoială o poveste care merită să fie spusă.

Acest film conține câteva scene intense cu pericol și suferință, câteva cuvinte vulgare și necizelate rostite în circumstanțe extreme, victime rănite, sângerări și o scurtă dar tulburătoare imagine a turnurilor cu un trup prăbușindu-se, ceea ce ar putea exclude vizionarea de către adolescenții tineri. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.