Regia:Pedro Almodovar
Roluri principale:Penelope Cruz, Carmen Maura
Gen:Aventuri, Comedie, Fantastic
Durata:120
Producător:El Deseo S.A.
Premiera în România:27.10.2006

Imaginea cu femeile care curăță cu iubire pietrele mormintelor dintr-un cimitir - pe acordurile unei operete - oferă cadrul pentru absorbitoarea poveste din regiunea spaniolă La Mancha, unde moartea se pare că este foarte integrată în viețile celor vii.

"Volver" ne este oferit de regizorul Pedro Almodovar aflat într-o formă maximă, având-o ca personaj central pe o mamă, Raimunda (Penelope Cruz), care ascunde moartea soțului ei, Paco (Antonio de la Torre). Acesta, după ce și-a informat soția că Paula (Yohana Cobo), fata lui, nu este de fapt a lui, încearcă să abuzeze sexual de ea, care se apără înjughiindu-l mortal. Mama și fiica duc trupul lui Paco într-un restaurant apropiat, într-un frigider ale cărui chei le avea Raimunda (scena amintește de Scarlett și Melanie trăgând trupul soldatului unionist în "Pe aripile vântului"). În scurt timp Raimunda transformă restaurantul într-un local de succes.

Melodrama, cu elemente de umor suprarealist, ascunde un studiu atent asupra femeilor - bărbații se găsesc cu greu în acest film - și despre cum facem fiecare față fantomelor trecutului - acesta fiind simbolizate de incursiunile din lumea cealaltă ale Irenei (Carmen Maura), mama moartă a Raimundei, care, alături de tatăl Raimundei, a murit într-un incendiu misterios cu ceva ani în urmă. Din film mai fac parte Lola Duenas, sora Raimundei, Sole, căreia îi apare fantoma Irenei, și Blanca Portillo ca Augustina, o vecină amabilă, cu cancer terminal, care a ajutat-o pe sora Irenei în ultimii ani de viață, și a cărei mamă a dispărut tot în circumstanțe misterioase în aceeași noapte în care a pierit în flăcări Irene.

Almodovar i-a oferit un fabulos spațiu de joc Penelopei Cruz, care oferă o demonstrație de actorie mai presus de oricare din rolurile ei anterioare. Jocul ei amintește de rolul de Oscar al Sophiei Loren din "Două mame". Fără îndoială, "Volver" este una dintre cele mai bune producții ale anului 2006.

Filmul conține unele expresii vulgare și blasfemii, crimă fără consecințe, sânge, scenă maritală dar fără nuditate, incest. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.