Roluri principale:Owen Wilson, Paul Newman, Bonnie Hunt
Gen:Aventuri, Animație, Comedie
Durata:116
Rating:A-I (G)
Producător:Pixar Animation Studios, Walt Disney Pictures
Premiera în România:15.09.2006

După ce a ridicat ștacheta filmelor de animație realizate pe computer prin filme precum "Toy Story", "Monsters, Inc." și "Finding Nemo", Pixar își continuă drumul ascendent cu "Mașini", un delicios film de familie, cu mult umor și sentiment. În România "Mașini" este primul film care rulează la cinematograf și este dublat în limba română (Corina Danilă, Marcel Iureș, Florian Ghimpu).

Regizat de John Lasseter și Joe Ranft, filmul își desfășoară acțiunea într-o lume a mașinilor, personajul central fiind tinerelul și semețul Lightning McQueen (voce Owen Wilson), o mașină roșie ce pornește spre prestigioasa Cupă Piston de la care așteaptă să îi aducă gloria. Dar pe drumul spre competiția unde urmează să se confrunte cu doi veterani (cărora le împrumută vocea Michael Keaton și legendarul pilot de curse Richard Petty), Lightning cade din tirul ce îl transporta și se trezește în deșert, în orașul Radiator Springs, care, în vremurile lui bune, era diamantul de pe coroana Autostrăzii 66.

Lightning va ajunge în mari încurcături în acest oraș, fiind în final condamnat la muncă în folosul comunității. Și deși inițial caută să fugă, prieteniile pe care le leagă cu mașinile din oraș îl vor schimba, lecția finală fiind că în viață a câștiga nu este totul. Filmul se bucură de voci prestigioase: să amintim doar Bonnie Hunt în rolul frumușelei mașini Porsche, cu care va cocheta Lightning; sau pe Paul Newman în rolul sobrului Doc Hudson, mașina care ascunde un secret cu un impact foarte puternic asupra eroului nostru roșu. Mai există un fel de personaj aproape central al filmului, o mașină pe cât de ruginită pe atât de simpatică: Mater. Într-una dintre scenele amuzante ale filmului, Mater îl provoacă pe Lightning la o năzbâtie: să sperie niște mașini (tractoare) ca niște vaci.

Scenariul filmului este bine scris. La capitolul vizual doar aprecieri: de la reflecțiile metalice ale mașinilor la secvențele de cursă sau la peisajele deșertice și totuși impresionante. Deși poate nu atât de profund ca alte producții Pixar, "Mașini" are totuși un mesaj mai mult decât lăudabil, în special în societatea de astăzi care prețuiește atât de mult viteza (inclusiv cea a internetului): că pe autostrada vieții este important să încetinim măcar din când în când pentru a privi peisajele.

Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-I - adică audiență generală. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu G - adică tot audiență generală.