United 93 (Flight 93)

Regia:Paul Greengrass
Roluri principale:Christian Clemenson, Lewis Alsamari
Durata:111
Producător:Universal Pictures
Premiera în România:01.09.2006

Este oare prea rapid pentru o adaptare pentru marele ecran a dramei din 11 septembrie 2001? Dorește cineva să retrăiască evenimentele din acea zi? Poate un film care încearcă să redea acea zi să nu emită judecăți? Acestea sunt întrebările ce vor invada mintea celui care vrea să ia un bilet la acest film. Oricum ai intra la film, el îți oferă o dramă în genul documentar, tensionată, bine jucată, despre deturnarea avionului United Airlines 93 (unul dintre cele patru avioane deturnate în acea zi de teroriști). Învălmășeala din avion a dus la prăbușirea lui, prevenindu-se astfel distrugerea unei ținte de Washington.

Filmul pornește prezentând în detaliu dimineața zilei de 11 septembrie. Privim cum pasagerii trec prin toate procedurile din aeroport, cum sunt salutați de stewardese, cum se așează pe scaune și comandă de mâncare, noi știind în tot acest timp ce urmează să se întâmple. Îi vedem și pe cei patru teroriști trecând prin aceleași proceduri. Deși nu sunt demonizați, decât evident prin însăși acțiunile lor, nu poți să nu simți mânie privindu-le calmul. Între timp ne sunt prezentate scene din diferite turnuri de control ale traficului aerian (din New York; Newark, N.J.; Boston; Cleveland; și Herndon, Va.), cu rapoarte ce se bat cap în cap despre nebunia aviatică ce tocmai începea să își arate colții.

Regizorul Paul Greengrass abordează filmul fără patimă și oferă un film cu o distribuție practic necunoscută. Violența, intuibilă, este manevrată cu discreție. Imaginația este cea care lucrează cel mai mult în acest film. Scenele cu pasagerii sunându-și rudele storc inevitabil lacrimi. Iar suprapunerea rugăciunii "Tatăl nostru", recitată de mulți pasageri disperați, cu exclamația "Allah e mare" a teroriștilor, oferă suprema ironie. Filmul a fost documentat cu meticulozitate, fiind realizat cu acordul a multor, dacă nu a tuturor familiilor membrilor acelui zbor. Mai mult, în film apar în rolurile conform meseriei lor numeroși angajați ai firmelor aeriene ce au avut legătură cu drama evocată. Ce s-a întâmplat de fapt în avion nu știm cu exactitate, dar nimic din ce prezintă filmul nu este neplauzibil.

Ca mărturie de eroism și avertisment concludent, filmul își are meritele lui incontestabile. Și deși atinge doar în treacăt dramele de la World Trade Center și de la Pentagon, microcosmosul creat de acest film reușește să redea foarte bine acea zi neagră a istorie.

Filmul conține suspans, violență și sânge, scene șocante de la 11 septembrie, o blasfemie și înjurături scăpate în contextele foarte tensionate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.