The Lost City

Regia:Andy Garcia
Roluri principale:Andy Garcia, Dustin Hoffman
Durata:143
Producător:Lions Gate Films Inc.
Premiera în România:01.09.2006

I-a luat regizorului Andy Garcia peste 16 ani să strângă banii pentru "Orașul pierdut", mult așteptatul film despre Cuba sa natală, de unde familia sa a fugit pe când el avea doar cinci ani. Perseverența se răsplătește. La fel putem spune și despre spectatorii care sunt dispuși să investească în timpul de peste două ore al filmului - la final se vor simți recompensați de această poveste bine jucată și profund personală despre iubire, pierderi și dorințe.

Cu acțiunea desfășurându-se în Havana anilor 1950 (dar filmată în Republica Dominicană), filmul relatează viața unei familii din înalta societate, măcinată de politică. Cuba este pe punctul de a se exploda, dictatura lui Batista înăbușind orice cerere de reformă. Prins în nebunia acelor vremuri este patronul unui club de noapte, Fico Fellove (Andy Garcia), fiul cel mai mare al unui pacifist profesor universitar (Tomas Milian). Profund naționalist, Fico nu este orb la nedreptățile de lângă el. Dar, asemenea tatălui său, refuză să îmbrățișeze violența ca pe o soluție, o atitudine morală neîmpărtășită de cei doi frați, impulsivul Ricardo (Enrique Murciano) și militantul tăcut Luis (Nestor Carbonell).

Rămânând deoparte în timp ce frații săi pun mâna pe arme, Fico vede cum Cuba este distrusă, ca și viața familiei lui, de revoluția comunistă a lui Fidel Castro. Deși în fundal sunt prezentate evenimente istorice, "Orașul pierdut" este în esență un film romantic, Fico - interpretat astfel încât aduce aminte de Humphrey Bogart din "Casablanca" - încurcându-se cu soția fratelui lui (Ines Sastre), după ce acesta a fost ucis. În distribuție mai apare și Bill Murray în rolul unui excentric american expatriat, care lucrează pentru Fico, și Dustin Hoffman în rolul șefului Meyer Lansky.

În timp ce filmul este cumva cam voluminos și i-ar fi prins bine o cură de slăbire, povestea de dragoste e plină pasiune, pe fundal fiind foarte bine surprinsă frumusețea și energia Cubei, cultura și muzica ei în special, ultima dând ritm întregii producții. Cu scenariul scris de Guillermo Cabrera Infante (ex-cubanez de asemenea), "Orașul pierdut" nu conține scene explicite de sex și doar puține expresii necizelate. Scurtele dar brutalele acte de violență au doar scop dramatic. Altfel este greu de găsit ceva obiecționabil la acest film, care laudă familia, patriotismul, tradiția, integritatea. Fico la un moment dat compară Havana cu un trandafir: "Are petale și țepi și totul depinde cum îl prinzi, dar în final te prinde el." La fel se poate spune și despre film.

Filmul conține puțină violență, incluzând câteva execuții, o sinucidere, referințe la voodoo și câteva expresii vulgare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.