Regia:Bryan Singer
Roluri principale:Kate Bosworth, Brandon Routh
Gen:Acțiune, Aventuri, SF
Durata:154
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:14.07.2006

Relativ necunoscutul Brandon Routh calcă pe urmele defunctului Christopher Reeve, în rolul luptătorului împotriva crimei costumat, Superman, care revine pe pământ după cinci ani în care a încercat să își găsească locul în univers. Reluându-și slujba în redacția de știri a ziarului Daily Planet al orașului Metropolis, sub aparența nedescurcărețului și ștersului Clark Kent, descoperă că lumea a mers mai departe fără el. Reportera Lois Lane (Kate Bosworth) - singura femeie care îi face inima să bată mai repede decât viteza unui glonț - este acum logodită și are un fiu (dar cine este oare tatăl?).

În absența lui Superman, ea a scris un articol cu care a câștigat premiul Pulitzer: "De ce nu are lumea nevoie de Superman", pentru a arăta că nu îi mai pasă de el. Însă întoarcerea lui Superman reaprinde vechile sentimente. Bineînțeles, răzbunătorul Lex Luthor (Kevin Spacey) plănuiește din nou acțiuni de distrugere în masă. Regizorul Bryan Singer a ales să construiască pe structura filmului din 1978 al lui Richard Donner, integrând tema muzicală antrenantă a lui John Williams și fragmente din interpretarea lui Marlon Brando în rolul lui Jor-El - tatăl lui Superman - din acel film. În noua peliculă, Singer echilibrează spectacolul cu secvențele mai liniștite, artistice, de dramă emoțională și poveste tandră de dragoste. Poate că trupul lui Superman este indestructibil în fața la orice - cu excepția criptonitei -, dar inima sa poate fi frântă la fel ca a oricăruia dintre noi.

Unii ar putea considera că prezentarea lui Superman ca un mesia în genul lui Cristos este neadecvată, deși generozitatea și altruismul eroului fac oarecum plauzibile paralelele alegorice: un tată își trimite "unicul fiu" din cer pe pământ pentru a salva omenirea, fiind o lumină care "să le arate calea". Alegoria cristologică este însă subminată de sugestia că Superman ar fi avut un fiu din afara căsătoriei, o imprudență care ar putea să îi deranjeze chiar și pe fanii nereligioși ai personajului.

De-a lungul filmului, Superman se luptă cu natura sa duală, și chiar îndură o Via Dolorosa criptoniană, completată de pătimire, moarte și înviere. Două dintre cele mai evidente imagini creștine înfățișează un Superman slăbit care cade pe pământ, cu brațele întinse în formă de cruce, și o secvență în care el se rotește pe orbită ascultând diferitele cereri de ajutor de jos. "Spui că lumea nu are nevoie de un salvator", îi spune el Loisei, "și totuși în fiecare zi îi aud pe oameni strigând după unul". În final, Superman potolește teama Loisei că va abandona din nou pământul, asigurând-o că va rămâne cu ei pentru totdeauna (vă sună cunoscut?). În esență, "Superman revine" explorează importanța virtuții într-o lume contemporană care este atât cinică în ceea ce privește idealismul cât și însetată de eroism.

Filmul conține acțiune violentă stilizată, incluzând scene intense cu pericole, bătăi, sugestia unei relații premaritale din trecut, și unele expresii ușor necizelate. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.