How The Grinch Stole Christmas

Regia:Ron Howard
Roluri principale:Jim Carrey
Durata:104
Producător:Brian Grazer, Universal Studios
Premiera în România:--.--.2000

Unul dintre lucrurile cele mai urâte de Crăciun, vorbind de reclame, nu este acela că an de an pare a veni mai repede, ci că ni se spune obsesiv câte "zile de cumpărături" mai avem până la celebrarea acestei sărbători centrale a creștinismului. Este dificil să împaci nașterea lui Isus cu avalanșa consumistă. Din fericire, filmul de față, cu scenariul scris de Jeffrey Price și Peter Seaman, și regizat de Ron Howard, pare a fi conștient de acest fenomen. "Grinci a furat Crăciunul" este o parabolă îndreptată împotriva consumismului, al cărui mesaj esențial este "pace pe pământ și între oamenii de bunăvoință".

Filmul ne prezintă un idealistic oraș numit Whoville, aflat în febra sărbătorilor, toată lumea cumpărând cadouri și trimițând felicitări de Crăciun. Dar în spatele acestei imagini de basm a orașului se ascunde și o oaie neagră, care este tocmai Grinci (interpretat de Jim Carrey). După ce a copilărit în acest oraș, Grinci s-a supărat pe Whoville pentru niște incidente suferite în școală din cauza aspectului său, dar și a comportamentului său. El s-a retras într-un vârf de munte, devenind un singuratic (alături de câinele său Max) ce urăște Crăciunul și încearcă să îl distrugă an de an furând cadourile și decorațiunile de Crăciun. Situația se va schimba însă datorită micuței Cindy Lou Who (Taylor Momsen), ce se va împrieteni cu Grinci și va salva astfel Crăciunul.

Filmul este realizat excepțional. Decorurile și costumele sunt o absolută încântare. Totul este realizat foarte real și în același timp de basm. Cel mai impresionant este desigur Grinci, personaj la al cărui machiaj au lucrat 60 de persoane. Deși pare asuns în spatele a zeci de straturi, Jim Carrey este ușor de recunoscut și face un rol de zile mari. Ar fi (cel puțin) două lucruri mai importante de reproșat filmului. Primul că dacă la început, când e rău, Grinci are accent englezesc, spre sfârșitul filmului, când devine bun, accentul lui redevine american. Hollywood-ul pare a nu înceta cu aceste antipatii și tertipuri slabe.

A doua problemă este însă și mai gravă. Ni se spune în film faptul că Grinci a fost încă de mic anti-social și rău, cu un aspect fizic diferit. Indiferent de cât de mult l-a iubit mama sa, el a crescut inevitabil într-o persoană rea. Astfel, filmul sugerează că răutatea apare așa, de la natură, din afara persoanei. Ideea nu poate fi acceptată nici psihologic, nici teologic. Iar copiii nu trebuie să creadă așa ceva. Fiind un film cu Carrey, nu lipsesc faze poate mai puțin indicate copiilor. Dar per ansamblu este un film reușit, cu mult umor, care îi va satisface și pe părinții ce se află la film alături de copii.

Datorită unor glume vulgare și a unor apropouri sexuale, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică este sugerat acordul părinților.