Roluri principale:Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne
Gen:SF, Acțiune, Thriller
Durata:128
Rating:A-IV (R)
Producător:Silver Pictures, Village Roadshow Prod., Warner Bros.
Premiera în România:23.05.2003

Luptători pentru libertate de la marginea societății, conduși de un hacker mesianic, înfruntă creaturile mașinii care a înrobit restul omenirii într-o iluzorie închisoare a minții, pentru a-i folosi pe oameni ca sursă de energie, în pelicula plină de efecte speciale "Matrix - Reîncărcat" (Warner Bros).

Inspirați de literatura fantastică a lui Philip K. Dick, și luând idei dintr-un mozaic de tradiții - incluzând filosofia greacă, misticismul gnostic și spiritualitatea orientală - regizorii Larry și Andy Wachowski, care în 1999 au redefinit genul SF cu filmul "Matrix", pun întrebări vechi de când lumea despre natura realității și libertatea voinței, pe fundalul unui viitor sumbru.

Din păcate, violența filmului, fascinantă vizual, dar care a adus un bine meritat R (adica cu acces restricționat) ca rating, umbrește intriga incitantă a filmului, făcând din acest thriller SF mai degrabă un film - rafinat, e drept - în genul jocurilor cu împușcături (shoot-'em-up). În timp ce din punct de vedere vizual, noul film își depășește mult predecesorul, la capitolul narație nu există mari noutăți. Povestea filmului oferă propriu-zis cadrul pentru o dezlănțuire de adrenalină.

Continuarea începe unde s-a încheiat "Matrix". Într-un viitor în care tehnologia l-a detronat pe om ca inteligența dominantă a planetei, o mașinărie se folosește de oameni ca de o cultură ieftină și eficientă de energie, recoltând electricitatea de la nivelul creierului. Oamenii sunt ținuți în niște recipiente, iar creierele lor sunt conectate la o realitate virtuală cunoscută sub numele de Matrix, ce le infuzează proiecții mentale al căror scop este să îi facă să creadă că duc o viață normală.

Unii oameni au scăpat și duc o luptă de guerrilla cu diabolica inteligență artificială, apărând ultima redută umană, Zionul, un oraș subteran aflat lângă centrul pământului. Șeful lor este Thomas Anderson, alias "Neo" (Keanu Reeves), un as în ale informaticii, dezvăluit în primul film ca fiind "Alesul", salvatorul profețit care va elibera specia umană, recrutat de misteriosul Morpheous (Laurence Fishburne) și de partenera sa Trinity (Carrie-Anne Moss), acum iubita lui Neo.

O mare parte din scenariu - ca și în primul film - constă în evadări și urmăriri, punctate de extinse scene de luptă kung-fu, ce sfidează gravitația, o luptă constantă între Neo și personajul negativ al agentului Smith (Hugo Weaving) - care este de fapt un program inteligent. Neo, ale cărui puteri extraordinare de a manipula rețeaua Matrix au crescut exponențial, trebuie să își împlinească destinul mesianic, pe fondul pericolului ca Zionul să fie ras de mașinării.

Filmul complică o poveste deja nebuloasă, cu numeroase fire ce se învârt în jurul unui personaj enigmatic numit Keymaker (Randall Duk Kim), care ar deține secretul victoriei finale a omenirii. Tehno-intriga întortocheată și referințele la primul film fac aproape imposibil pentru cel care nu a văzut prima parte să înțeleagă acum ceva din ce se petrece pe ecran.

Scriitorul Orson Scott Card spunea cândva că genul science fiction este unul dintre puținele tărâmuri rămase în cultura modernă în care se poate practica o serioasă reflecție teologică și filosofică. Totuși, deși autorii filmului au îngrămădit în el motive creștine și aluzii mitologice, complotul rămâne prea complex și adesea incoerent, afectând orice pretenție filosofică.

Într-una din scenele filmului, Neo află că o versiune anterioară a rețelei Matrix a eșuat deoarece lumea fabricată era prea perfectă, sugerându-se astfel faptul că suferința este o componentă obligatorie în ecuația vieții - o viziune teologică consecventă cu concepția creștină asupra naturii umane decăzute în urma păcatului strămoșesc. Totuși, aceasta, ca multe alte meditații existențiale din film, rămâne o idee filosofică ce nu prinde vigoare în narație. Și continuarea, ca și prima parte, explorează teme provocatoare pentru minte, eșuând însă până în final.

În mod regretabil, un film care ar fi putut fi dintre cele mai interesante între recentele filme ale Hollywood-ului a fost transformat de către frații Wachowski, cu viziunea lor macabră, într-o dezamăgire, singurul scop urmărit de realizatori părând a fi inovațiile în sectorul efectelor speciale. Partea a treia a trilogiei, "Matrix - Revoluții", urmează să apară la sfârșitul anului 2003.

Datorită numeroaselor scene de violență, unor insinuări sexuale și unor blasfemii, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-IV - adică pentru adulți, cu rezerve. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică cu acces restricționat.