Capote

Regia:Bennett Miller
Roluri principale:Philip Seymour Hoffman
Durata:112
Producător:A-Line Pictures
Premiera în România:09.06.2006

Autorul romanului "Breakfast at Tiffany's" și preferatul societății new-yorkeze i-a uimit pe toți când s-a decis să documenteze o crimă tulburătoare de la o fermă din Kansas într-un "roman de non-ficțiune" pe care l-a intitulat "Cu sânge rece". Renumita carte a avut parte de o ecranizare de succes în 1967, devenind apoi o miniserie pentru televiziune. Acum, în "Capote", bazată pe cartea biografului Gerald Clarke, avem ocazia să vedem de unde s-a inspirat scriitorul cu voce de copil.

Capote este interpretat de Philip Seymour Hoffman, care a câștigat cu acest rol Oscarul pentru cel mai bun actor în 2006 (pe lângă Globul de Aur și Bafta, ambele tot în 2006). Scenariul lui Dan Futterman evocă anul 1959, când Capote a fost lovit de inspirație, pornind de la o știre dintr-un ziar. Cu acordul editorului său, el pleacă - alături de prietena din copilărie, Harper Lee (Catherine Keener) - spre vest. În ciuda stilului său, a manierelor lui de orășean, în contrastant cu manierele oamenilor mai dintr-o bucată din Kansas, el reușește să câștige inimile locuitorilor, începând cu cea a investigatorului din Kansas, Alvin Dewey (Chris Cooper), și a soției acestuia (Amy Ryan). Arătându-se în mod fals ca "deschis", aceștia îi răspund cu amabilitate.

Metodele lui nu sunt tocmai ortodoxe, precum atunci când se strecoară în morgă și ridică la sicrie capacele. Când criminalii - Perry Smith (Clifton Collins Jr.) și Dick Hickock (Mark Pellegrino) - sunt în sfârșit prinși, Capote mituiește pe cine trebuie pentru a avea acces nelimitat la cei doi, în special la prietenosul Smith. Acesta refuză inițial mâncarea, dar Capote îl hrănește cu afecțiune și îl repune pe picioare. Când Smith îi relatează trista sa copilărie din orfelinat, Capote îi spune că și el a fost abandonat de mic. Interesul lui Capote vine însă din dorința de a strânge material bun pentru cartea sa. Smith vorbește cu el, dar nu îi dezvăluie detaliile exacte ale crimei, de care Capote are atâta nevoie. Cu trecerea anilor, Capote devine nerăbdător, vrând ca ucigașii să fie executați, pentru ca el să poată să încheie romanul.

Filmul regizat de Bennett Miller recreează în mod excepțional atmosfera anilor 1960, de la orașul New York până la închisoarea din Kansas. Interpretarea lui Hoffman nu îndulcește personajul, arătând un om cu cote ridicate de vanitate și frivolitate. Uneori ar putea părea că filmul îi compătimește pe ucigași, în special pe Smith. Dar sora lui îl avertizează la un moment dat pe Capote că Smith l-ar putea ucide la fel de ușor cum dă mâna cu el. Departe de a fi un dulce nevinovat, Smith se folosește de Capote după cum și Capote se folosește de Smith. Homosexualitatea lui Capote este indirect tratată în film. "Capote" este unul din cele mai bune filme pentru adulți ale anului.

Filmul conține scurte imagini violente, o relație homosexuală presupusă, câteva blasfemii și expresii necizelate, o anecdotă vulgară, referințe sexuale și o spânzurare. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.