Regia:Kevin Reynolds
Roluri principale:James Franco, Sophia Myles
Gen:Dramă, Romantic
Durata:125
Producător:Franchise Pictures
Premiera în România:12.05.2006

Imortalizată de poeți și de faimosul compozitor Richard Wagner - sărim intenționat neinspirata ecranizare din 1979 -, romanța tragică a iubirii interzise dintre cavalerul englez și frumoasa irlandeză ajunge în fața ochilor noștri prin producția "Tristan & Isolda". Povestea în sine - de origini celte obscure - este unul dintre miturile fundamentale ale literaturii cavalerești, ale cărui ecouri se regăsesc în opere mai târzii precum "Romeo și Julieta" sau tragedia triunghiului amoros format de regele Arthur, Guinevere și Lancelot.

Scenariul a eliminat orice elemente fantastice ori creștine, așezând filmul într-o Anglie haotică și ambiguă religios, cândva după căderea Romei. Actorii principali sunt James Franco și luminoasa Sophia Myles. Țara este divizată în triburi, într-o ironică întorsătură Irlanda jucând rolul asupritorului. Filmul se deschide cu tatăl lui Tristan, încercând să unească clanurile diferite sub conducerea puternicului lord Marke (Rufus Sewell), pentru a rezista în fața irlandezilor. Consiliul este atacat de dușmani, care îi masacrează pe toți, inclusiv pe părinții lui Tristan. Tânărul Tristan (Thomas Sangster) este salvat de la moarte de Marke, care îl crește ca pe propriul fiu.

Crescând într-un cavaler de temut, Tristan este rănit grav în timpul unei acțiuni de salvare a unor britanici. Într-un ritual funerar păgân, trupul său este pus să plutească în stil viking. Apărat de soartă, este condus de curenții apei aproape de locul unde frumoasa Isolda este întristată de logodna pe care trebuie să o facă cu un galic, după aranjamentul tatălui ei, regele Donnchadh (David O'Hara). Expertă în tehnici de vindecare, Isolda are grijă de Tristan; ea și slujitoarea ei încălzesc trupul bărbatului rănit cu căldura trupurilor lor goale (fără nuditate filmată). Evident, nu mai este nevoie de vreo licoare magică pentru ca cei doi să se îndrăgostească, dar temându-se pentru viața lui, Isolda - care îi ascunde vița ei regală - îl trimite pe Tristan înapoi în Anglia.

După ce află că logodnicul lui Isolda a fost ucis, Donnchadh, dorind să întoarcă triburile britanice unul împotriva celuilalt, pentru a anula orice speranță de alianță lui Marke, își oferă fiica pe post de premiu al unui concurs de arme. Tristan intră în competiție pentru Marke, fără să își dea seama că trofeul este chiar preaiubita sa Isolda. Evident câștigă, iar angajamentele cavalerești îl obligă să o predea pe Isolva în căsătorie lui Marke, de unde plasa de decepții și trădări ce se naște în film. Să alegi dorința sau datoria?

Filmul este atent la aspectul vizual, unele peisaje fiind extraordinare. Producătorul Ridley Scott a fost scrupulos în reflectarea perioadei istorice, dar nu vă așteptați la scene de bătălie a la "Gladiatorul". Nu lipsesc săbiile în film, dar din fericire regizorul Kevin Reynolds a înclinat balanța înspre romanță, în defavoarea acțiunii. Anumite elemente sunt schimbate în film, față de povestea originală, dar ideea principală este păstrată. Dincolo de unele scene de dragoste filmate cu discreție, "Tristat & Isolda" amintește de vechile filme de aventuri, romanța fiind însă afectată de interpretarea meditativă și lipsită de umor a lui Franco. Dar cu temele tratate, iubirea, pierderea, onoarea, datoria, sacrificiul, filmul este încântător, chiar memorabil.

Filmul conține violență în scene de bătălii, spânzurări, situații sexuale cu nuditate sugerată, tema adulterului. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.