Regia:Paul Haggis
Roluri principale:Sandra Bullock, Matt Dillon, Don Cheadle
Gen:Dramă, Mister
Durata:113
Producător:Paul Haggis Productions
Premiera în România:28.04.2006

Poate credeți că un film cu titlul precum "Crash" (=ciocnire, la noi rulând sub titlul "Povești din L.A.") ar putea să fie unul de acțiune, și insipid pe deasupra. Iar după primele minute din film chiar ați putea crede așa. Noroc că e doar o impresie. La început îi vedem pe Don Cheadle în rolul lui Graham, un polițist plictisit, ce devine parte a unui accident în trafic. Partenera sa, Ria (Jennifer Esposito) - cu care are o relație amoroasă - iasă din mașină și începe să se certe cu o femeie coreeană. Acuzele rasiste încep să curgă iar spectatorul se întreabă: "Ce se întâmplă aici?"

La puțin timp, doi tineri negri - Peter (Larenz Tate) și Anthony (Chris "Ludacris" Bridges) - iasă dintr-un bar, unul dintre ei plângându-se despre problemele provocate de culoarea lor. Din direcția opusă vine un cuplu alb, din înalta societate: Rick (Brendan Fraser), avocat districtual, și soția sa Jean (Sandra Bullock). Jean se lipește instinctiv de soț când îi vede pe Peter și Anthony, dând motive în plus acestora să se plângă de stereotipurile rasiale. Când cuplul alb se urcă în mașină, cei doi negri scot armele și pun mâna pe mașină. Acasă, Jean începe să facă scandal pe tema meșterului spaniol, Daniel (Michael Pena), ce schimbă încuietorile la apartament.

Printre personaje se numără și un persan (Shaun Toub) care încearcă cu engleza lui stricată să cumpere o armă. Incidentul din magazinul de arme este evitat datorită fiicei lui (Bahar Soomekh). Mai există și un polițist Ryan (Matt Dillon), ce patrulează alături de mai tânărul său partener, idealistul Hansen (Ryan Phillippe). Ei se opresc să investigheze o mașină parcată - înăuntrul ei se află un cuplu afro-american, format din Cameron (Terrence Howard), producător de televiziune, și Christine (Thandie Newton), strălucitoarea sa soție. Ryan le întrerupe jocul sexual din mașină și o umilește pe femeie pipăind-o în fața soțului său, care tace pentru a nu fi amendat. Mai apoi, acasă, Christine îi reproșează soțului că nu i-a apărat onoarea.

Până acum fiecare personaj a fost autorul sau subiectul unui act rasist. Dar mai apoi vedem că aparențele sunt înșelătoare. Ryan îngrijește un tată bolnav acasă; Daniel lăcătușul își îngrijește o soră; detectivul Graham are o viață personală agitată, cu o mamă fragilă și un frate dispărut. Și așa mai departe. Într-un final aceste vieți se intersectează în moduri inimaginabile și minunate. Este dificil să mai spunem ceva despre acțiune fără să stricăm surprizele (nu puține), așa că ne limităm să spunem că "Crash" este un film puternic, bine realizat, nucleul fiind moral, iar stratul exterior tratând relațiile și temerile rasiale.

Scenaristul și producătorul Paul Haggis - care a scris scenariul pentru "O fată de milioane" - a luat o poveste aparent sordidă și urâtă, transformând-o în ceva frumos și răscumpărător. Este ajutat foarte mult de o distribuție uimitoare. Fiecare prestație este la înălțime. Unele roluri sunt mici - precum cele ale lui Bullock și Fraser - dar împreună formează o echipă formidabilă. S-au mai văzut astfel de filme, cu existențe ce se întrepătrund. Robert Altman este un maestru al acestei tehnici. La fel Paul Thomas Anderson - în special în "Magnolia", cu care "Crash" seamănă - dar Haggis, căruia i-a venit ideea după ce i-a fost furată mașina, are propriul său stil.

El a reușit un veritabil eseu despre bunăvoința ce se poate afla în spatele intoleranței rasiale, despre lipsa de înțelegere ce există între oameni, despre interconectivitatea dintre oameni, arătând cum binele și răul coexistă în noi toți, uneori cel din urmă prevalând. Haggis mai arată cum oamenii își pot afișa diferite fețe ale personalității lor, în funcție de situație, odată un om fiind vrednic de dispreț, altădată fiind un erou. Unele momente din "Crash" sunt neplauzibile, dar chiar și așa mesajul înălțător al filmului nu este afectat. Tema intoleranței nu umbrește filmul, lăsându-l plăcut de privit. Desigur, pentru unii situațiile și limbajul pot fi inacceptabile. Dar dacă nu vă afectează acestea, atunci acest film are cu adevărat o dimensiune spirituală. (Sesizați în film prezența unei statui a Sf. Cristofor, iar acțiunea se desfășoară în mod semnificativ chiar înainte de Crăciun.)

Filmul conține mult limbaj vulgar, ceva violență, multe epitete rasiale, situații sexuale, nuditate parțială, aluzii sexuale și un accident sângeros. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.