Regia:Andrew Adamson, Vicky Jenson
Roluri principale:Cameron Diaz, Eddie Murphy, Mike Myers
Gen:Animație, Comedie
Durata:92
Producător:PDI / DreamWorks
Premiera în România:17.08.2001

"Shrek" se încadrează în seria de filme de animație realizate pe calculator, atât de la modă în zilele noastre. Filmul are la origine o carte ilustrată pentru copii, cu același nume, autorul ei fiind William Steig.

Shrek (Mike Myers) este un căpcăun care trăiește într-o mlaștină, în vecinătatea unui regat măreț. Căpcăunul este gras, urât, are un comportament nemanierat și de el se tem și oamenii, dar și fiarele pădurii. Liniștea îi este tulburată de Lordul Farquaad (John Lithgow), care dă poruncă să fie cumpărate de la stăpânii lor toate făpturile de basm din regat spre a fi exilate. Unul dintre personajele principalele ale animației, Donkey (un măgar vorbitor, interpretat cu vervă de Eddie Murphy), reușește să evadeze, ascuzându-se acolo unde trupele imperiale nu au curaj să pătrundă: în vâlceaua unde viețuiește Shrek. În noaptea următoare toate personajele de basm alungate de Farquaad se refugiază în același loc, tulburând liniștea căpcăunului. Enervat la culme de situație, Shrek se lasă convins în cele din urmă să rezolve problema spre a-și redobândi traiul tihnit de odinioară: va merge la Farquaad pentru a vedea cum anume poate recâștiga libertatea celor alungați.

Regele îi promite îndeplinirea doleanței, cu condiția să i-o aducă la castel pe aleasa inimii, prințesa Fiona, ținută captivă de un balaur înfricoșător. De fapt, gândul lui Farquaad este cu totul altul: să devină cu adevărat rege, fapt posibil doar prin căsătoria sa cu o regină veritabilă. Însoțit de Donkey, Shrek pornește în căuterea prințesei pe care, după peripeții cât se poate de spectaculoase și amuzante totodată, o răpește din ghearele monstrului (care, de fapt, este o... "balauriță"). Ca în multe alte filme neprevăzutul intervine... dar nu vă dezvăluim mai multe.

Filmul pare a fi o clasică poveste de basm, dar nu este așa. Pentru unii copii ar putea fi chiar nepotrivit, în primul rând prin expresiile licențioase cu dublu sens, poantele deloc copilărești, trimiterile la filme și spectacole pentru adulți. Apoi totul pare a fi pe dos la acest film: balaurul este bălăuriță, prințesa căpcăuniță, iar căpcăunul cel rău erou bun. Apare un pericol a amestecării valorilor: nu există valori "tari", nu există "bine" și "rău" în sens absolut, ci doar un "bine" și un "rău" relative, care, în funcție de context, sunt interschimbabile.

Dar, dincolo de o posibilă interpretare negativă a filmului, există și o interpretare pozitivă. Aceasta ne-o dă chiar unul din regizorii filmului, Vicky Jenson, care afirma: "Povestea este despre auto-acceptare și despre faptul că lucrurile nu sunt întotdeauna ceea ce par. Am dat un înțeles conceptului de frumusețe, care cred că este una dintre temele principale ale filmului." Unul dintre producători declara la rândul lui: "Povestea este extraordinară: este despre faptul că trebuie să te accepți pentru ceea ce ești. Trăim într-o societate care îi etichetează pe toți în frumoși și urâți după criterii exterioare. Eu cred că mesajul filmului este că fiecare este frumos în felul lui".

Datorită unor scene cu glume și limbaj vulgar, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică este sugerat acordul părinților.