Regia:Chris Columbus
Roluri principale:Robin Williams
Gen:Comedie, Dramă
Durata:132
Producător:1492 Pictures, Touchstone Pictures, Columbia Pictures
Premiera în România:--.--.2000

"Omul bicentenar" ne oferă ocazia să ne reîntâlnim cu marele Robin Williams, într-un rol excepțional. Chiar și ca robot îi vom recunoaște trăsăturile feței, datorită excelentei utilizări a graficii pe calculator. Filmul este regizat de Chris Columbus, cu care Robin a mai filmat "D-na Doubtfire, tăticul nostru trăznit", și în același timpul regizorul seriei Harry Potter.

Filmul se vrea a fi situat în primul deceniu al celui de-al treilea mileniu, când, datorită tehnologiei tot mai avansate, Richard Martin (Sam Neill) cumpără un robot nou NDR-114. Robotul, "născut" la 3 aprilie 2005, este botezat Andrew (Robin Williams), după numele celui mai mic membru al familiei. Menirea lui este să facă treburi casnice: gătit, curățat, diverse reparații prin casă, să aibă grijă de copii. Procesul de "adopție" în noua familie este mai dificil, dar Andrew câștigă în final inimile tuturor, devenind un adevărat membru al familiei. În plus, se dovedește a fi un robot aparte, "anormal", prin capacitatea lui de a se exprima prin artă, chiar de a iubi. În timp ajunge să aibă propria afacere, proprii bani, să fie considerat tot mai mult un om.

De fapt, acesta este subiectul filmului: poate fi un robot considerat o ființă umană? Chiar și atunci când dă semne că ar avea sentimente, poate fi el considerat om? Care sunt criteriile? Andrew pornește într-o călătorie ce va dura două secole, pentru a descoperi cine este. El va primi și o față umană - la propriu - ceea ce îl va asimila și mai mult cu oamenii. În dorința sa de a deveni tot mai om, el își va adăuga numeroase dintre sistemele biologice specifice omului, ceea ce îl va face în final muritor. "Mai degrabă aș muri azi ca un om, decât să trăiesc o veșnicie ca o mașină", spune el la un moment dat în fața Congresului Mondial căruia îi solicită să îl recunoască ca om.

Într-o frumoasă poveste de iubire (dar care ridică probleme de ordin moral), Andrew dorește să se căsătorească cu o stră-strănepoată (Portia Chanery, interpretată de Embeth Davidtz) a familiei care l-a adoptat inițial. Aici apare un al doilea plan de analiză: al stigmatizării în societate datorită diferențelor. Cumulat, în cele două ore veți avea ocazia ca, pornind de la un robot, să urmăriți o analiză a condiției umane, a ceea ce înseamnă să fi om. Și veți afla în final dacă visul lui Andrew se va împlini sau nu: îl vor recunoaște oamenii ca fiind de-al lor?

Datorită unor aluzii sexuale și unor expresii profanatoare, Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.