Regia:Andrew Niccol
Roluri principale:Nicolas Cage, Ethan Hawke
Gen:Acțiune, Dramă, Thriller
Durata:122
Producător:Saturn Films
Premiera în România:03.03.2006

În "Traficantul de arme", regizorul Andrew Niccol ne prezintă piața internațională de armament, arătându-ne că mâinile cele mai pătate cu sânge nu sunt întotdeauna cele care apasă trăgaciul. Filmul combină prea multe - studiu de personaj, dramă și comedie neagră -, începând exploziv dar ratând ținta. Nicolas Cage îl interpretează pe Yuri Orlov, un emigrant ucrainean a cărui familie se prezintă ca evrei scăpați de opresiunea sovietică, stabilindu-se în Brooklyn, unde își deschid un restaurant.

Viața neîmplinită a lui Yuri se schimbă brusc atunci când se hotărăște să devină traficant de arme, ațintindu-și privirea acolo unde se află banii grei, adică pe războaie. Yuri imoralul nu vede diferența dintre bine și rău. Din perspectiva sa de comerciant, el pur și simplu oferă ce se cere, fără să pună întrebări, fără să ia partea cuiva, fără să emită judecăți. Îl implică și pe fratele său mai tânăr, Vitali (Jared Leto), ale cărui probleme de conștiință îl duc la dependență de droguri. Yuri urcă rapid pe scara traficanților de arme (nu prea se explică în film cum), ajungând să furnizeze arme unora dintre cei mai nemiloși dictatori ai planetei. Dar Yuri își menține o aparență de om normal, căsătorit, încercând să deruteze urmăritorii săi, printre care un agent interpol interpretat de Ethan Hawke.

Cu talentul său actoricesc, Cage reușește să își facă personajul abject mai înduioșător decât ar merita. Satira filmului la adresa unor grave probleme ale zilelor noastre se pierde în parte datorită mesajului ultra-melodramatică, ce urmărește să îl umanizeze pe Yuri, precum și datorită unor scene de acțiune ce nu ar fi avut ce căuta în narațiune. Cel mai impresionant moment este cel de început al filmului, ce urmărește traiectoria unui glonț din fabrică până într-o zonă de război din Africa, și până la ținta finală: fruntea unui copil soldat. Aceste scene vorbesc mult mai mult și mai bine decât restul de două ore. Tematica filmului este cu adevărat gravă: piața de arme, la care contribuie multe state dezvoltate. În 1995, Episcopii americani scriau într-un document: "Noi ca națiune ar trebui să căutăm să vindem idealuri, nu arme."

Filmul conține imagini foarte violente, situații sexuale cu nuditate parțială, folosire de droguri, stereotipuri radiale, limbaj vulgar. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul L - adică limitat, respectiv film problematic chiar și pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.