Roluri principale:Steve Martin, Jean Reno
Gen:Aventuri, Comedie
Durata:93
Rating:A-III (AP)
Producător:Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Premiera în România:03.03.2006

Familiara temă muzicală a lui Henry Mancini și pantera roz care deschide filmul, te fac să te întrebi cum este posibil ca Steve Martin să poată să îi urmeze lui Peter Seller, cel care s-a identificat acum câteva decenii cu Inspectorul Clouseau. Dar după câteva minute respiri ușurat: Martin se descurcă bine. Fără să încerce să îl imite pe Seller, Martin creează propriul său Inspector Clouseau, amuzant și drăguț. Per ansamblu, "Pantera roz" se dovedește o actualizare amuzantă a serialului de comedie al lui Blake Edwards, cu ineptul detectiv francez pus să rezolve cazul uciderii lui Yves Glaunt, un antrenor de fotbal ucis pe teren după victoria echipei sale, și să recupereze diamantul "pantera roz" pe care îl purta Glaunt când a fost ucis.

El este angajat de Inspectorul șef Dreyfus (Kevin Kline), care crede că neîndemânaticul Clouseau va încurca mai mult cazul, în timp ce echipa sa va rezolva misterul și va câștiga medalia de onoare ce l-a ocolit atâta timp. Clouseau are ca ajutoare o secretară, Nicole (Emily Mortimer) și un asistent Gendarme Gilbert Ponton (Jean Reno), care în secret lucrează pentru Dreyfus, dar care îi este în final loial lui Clouseau. Printre suspecți se numără echipa de fotbal, inclusiv rusul Yuri (Henry Czerny) și vedeta Bizu (William Abadie); prietena victimei, cântăreața Xania (Beyonce Knowles); și partenerul de restaurant al lui Glaunt, Larocque (Roger Rees).

Există unele scene comice minunate, precum când Clouseu crede că are în față un Dreyfus mascat și încearcă să îi smulgă "masca"; sau când încearcă să învețe să vorbească engleză cu accent american; sau când provoacă agitație pe aeroportul din New York, trecând de punctul de verificare cu mâncare ascunsă în haină. Ce este de apreciat la reinterpretarea oferită de Martin este decența pe care o dă caracterului, Clouseau având în film o inimă mare, dar nu exagerată. (Alături de "Mai ieftin cu duzina 2", acest film marchează o întoarcere fericită a lui Martin după neinspiratul film "Shopgirl" din 2006.)

Nu doar Martin se descurcă bine, ci și ceilalți de lângă el. Kline este un comedian înnăscut și face un rol remarcabil ca Dreyfus. Reno și Mortimer de asemenea întăresc bine comedia. Beyonce este cu siguranță fotogenică, dar altfel rolul ei se uită rapid. Din fericire nici nu a apare mult timp în film. Shawn Levy a regizat filmul cu scenariul scris bine de Len Blum și Martin, asigurându-se de calitatea umorului. Dincolo de câteva scene, este chiar remarcabil cum acest film reușește să scape de vulgaritățile și de umorul de toaletă ce umple astăzi mai toate filmele. Locațiile din Franța și din New York sunt bine prinse în imagini de Jonathan Brown. Să sperăm că Martin și Levy vor reveni în continuări ale acestui film. Împreună fac o combinație câștigătoare.

Filmul conține puțin umor sexual, unele expresii mai necizelate, violență limitată, fiind mai potrivit pentru adolescenți și cei mai mari. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP - adică se recomandă acordul părinților.