Regia:Stephen Gaghan
Roluri principale:George Clooney, Matt Damon, Amanda Peet
Gen:Dramă, Thriller
Durata:126
Producător:Warner Bros.
Premiera în România:24.02.2006

"Syriana" este un ambițios, dar destul de complicat, thriller politic despre corupție în industria internațională a petrolului. Avându-l ca scenograf și regizor pe Stephen Gaghan, "Syriana" - un termen folosit la Washington pentru a se descrie o reconfigurare ipotetică a Orientului Mijlociu - se desfășoară pe fundalul unei fictive națiuni bogate în petrol. Ca și în scenariul său câștigător de Oscar pentru filmul "Trafic", Gaghan întrețese multiple povești pentru a crea un caleidoscop al lăcomiei și intrigii.

Principalele personaje îi includ pe: Bob Barnes (George Clooney), un veteran agent CIA a cărui loialitate este răsplătită prin trădare; Prințul Nasir (Alexander Siddig), moștenitorul pornit spre reformă al unui bogat emir; Bryan Woodman (Matt Damon), un broker la bursa produselor petroliere care, din cauza unei tragedii personale, ajunge să fie încurcat în afacerile lui Nasir; Bennett Holiday (Jeffrey Wright), un avocat din Washington angajat să faciliteze o tenebroasă fuziune între doi giganți ai petrolului din Texas; și Wasim (Mazhar Munir), un tânăr muncitor migrant pakistanez, recrutat de către un cleric musulman militant după ce el și tatăl său sunt concediați de la una dintre rafinăriile lui Nasir. Ca și când narațiunea nu era destul de congestionată, mai apare o înstrăinată relație tată-fiu între Barnes și fiul său adolescent (Max Minghella); și o alta între Holiday și bețivul său tată (William C. Mitchell). Întregesc încărcata distribuție Christopher Plummer, Chris Cooper, Amanda Peet și William Hurt.

Ca o notă pozitivă, interpretările sunt excelente - în special a lui Clooney, a cărui continuă alegere a unor roluri interesante este lăudabilă, el neblocându-se la înfățișarea sa fizică. Filmarea în stil documentar a lui Robert Elswit dă filmului un realism nelustruit și sporește tensiunea din anumite scene, incluzând o răpire și un interogatoriu care nu sunt pentru cei slabi de inimă. Locațiile din Orientul Mijlociu ale filmului contribuie de asemenea la veridicitatea sa vizuală generală. (Este primul important film occidental turnat în Dubai.) Stilul cinic al peliculei este cel mai bine ilustrat într-o scenă în care un personaj îi explică lui Holiday: "Corupția este protecția noastră. Corupția ne oferă siguranță și ne ține de cald."

A face filme cu un mozaic de narațiuni nu este ceva nou. De la "Intolerance" a lui D.W. Griffith (1915) la filmul "Crash" din 2004, producătorii au folosit abordarea de a explora povești și teme complexe din diferite perspective. Gaghan a declarat că firele narative legate între ele au oferit diferitele puncte de vedere pe care le cerea subiectul. Însă, în timp ce atinge importante probleme morale și de dreptate socială legate de căutarea la nivel global a bogăției, filmul pierde mult din impactul său emoțional neavând un puternic protagonist central ale cărui trăiri să le înțeleagă spectatorul. Prin contrast, filme ca "Lista lui Schindler" și "Hotel Rwanda" reușesc mai bine deoarece își relatează povestea prin intermediul unui personaj, făcând așadar subiecte complicate - precum Holocaustul și genocidul din Rwanda - accesibile și personale.

Filmul conține violență puternică, incluzând o scenă cu tortură, și limbaj necizelat și vulgar. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-III - adică pentru adulți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu R - adică acces restricționat.