Regia:Roman Polanski
Roluri principale:Ben Kingsley, Barney Clark
Gen:Dramă, Familie
Durata:125
Producător:Medusa Produzione
Premiera în România:24.02.2006

Dacă Charles Dickens ar trăi astăzi și ar primi cote din toate reprezentațiile teatrale, toate filmele și toate adaptările pentru televiziune ale lui "Oliver Twist" (TriStar), atunci ar fi bogat ca regina. Și aproape sigur ar fi de acord cu această nouă versiune, în ciuda abaterilor de la narațiunea originală.

Povestea lui Oliver (Barney Clark) o știe aproape oricine. Fugind din locul unde locuise și muncise până atunci, Oliver ajunge la Londra unde este luat sub aripa protectoare a unui hoț de buzunare, Artful Dodger (Harry Eden), ce recrutează băieți asemenea lui ca să lucreze în gașca de copii ai străzii condusă de bătrânul evreu Fagin (Ben Kingsley). La prima acțiune infracțională, Oliver îl urmărește pe Artful Dodger și pe un alt băiat cum fură portofelul unui important gentleman, Mr. Brownlow (Edward Hardwicke). Dar lecția sfârșește strâmb pentru el, Oliver fiind învinuit de furt și dus la tribunal. Brownlow, simțind însă bunătatea din băiat, îl ia la el să îl crească așa cum și-ar crește propriul copil.

Fagin și ai lui, inclusiv grosolanul Bill Sykes (Jamie Foreman), se tem că Oliver îi va turna autorităților, așa că o împing pe prietena lui Bill, Nancy (Leanne Rowe), tăioasă dar cu o inimă de aur, să îl răpească pe băiat. Împotriva a ceea ce crede și vrea, fata îl va răpi. Mai apoi va încerca să își răscumpere vina, ajutându-l pe Oliver să scape, dar va plăti scump. (Pe când trăia, Dickens obișnuia să citească din scrierile sale la aparițiile publice, moartea lui Nancy fiind dintre episoadele sale favorite.)

Filmul include aproape de final o deraiere regretabilă, când Oliver cere să i se permită să îl viziteze pe Fagin la închisoare. Scena, deși inspirată din carte, este nelalocul ei, iar isteria lui Kingsley subminează interpretarea magistrală de până atunci. Aproape de nerecunoscut, cu chipul și comportamentul asumat, Kingsley comunică un oarecare atașament pentru băieți, în ciuda modului în care îi exploatează. Clark este bun în rolul lui Olivier, și la fel pot fi lăudate și alte interpretări, cu atât mai mult cu cât mulți actori nu sunt foarte cunoscuți. Regizorul Roman Polanski demonstrează încă o dată că știe cum să trateze lucrările clasice, cuprinzând esențialul și respectându-le în același timp.

Ronald Harwood, care a adaptat povestea lui Dickens pentru acest film, a păstrat esențialul, renunțând la unele scene clasice, incluzând în schimb altele mai puțin dramatizate până acum. Decorurile recrează în mod minunat Londra din epoca victoriană, aproape meritând un Oscar. Aveam nevoie de încă un "Oliver Twist"? Poate că nu, dar ultima versiune pentru marele ecran a apărut acum 37 de ani, așa că dacă rezultatele sunt atât de fericite ca acum, cine stă să numere versiunile?

Nu există lucruri de obiectat în film, excepție personajele negative care însă își primesc "răsplata" după faptă, și chiar și uciderea lui Nancy este tratată cu mare discreție. Biroul pentru Film al Conferinței Episcopilor Catolici Americani clasifică filmul cu A-II - adică pentru adulți și adolescenți. Asociația Americană pentru Filme îl clasifică cu AP-13 - adică se recomandă acordul părinților, fiind interzis celor sub 13 ani.